Kuidas ise smuutisid valmistada

Autor: Angeelika Kang
Isetehtud smuutide eelised on teada – saab kasutada just selliseid komponente, mis hetkel meele järele, täpselt on teada, mida jook sisaldab ja milliseid vilju-marju on kasutatud. Lisaks on võimalik kodustes tingimustes muuta jook tunduvalt täisväärtuslikumaks kasulike lisanditega nagu kliid, lina-, päevalille- ja kõrvitsaseemned
Kõige käepärasem vahend kodustes tingimustes on sausegur, millega saab suurepäraselt purustada ka külmunud marju ja puuviljatükke. Eriti hästi sobib sausegur just väiksemate koguste valmis­tamiseks, ühele-kahele inimesele.
Parimad abimehed nii jää purustamisel kui ka smuutide vahustamisel on aga kindlasti blenderid, nii plast- kui ka klaaskannuga. Eriti peab rõhutama blenderite efektiivsust ja pikemaaegset vastupidavust. Tasub jälgida ka blenderi mootori võimsust.
Selleks, et valmistada toitvat ja värskendavat smuutit, tasub osta hea blender, mis tagab õige tekstuuri ja joogi püsivuse.
On blendereid, mis suudavad segada ja purustada peale puuviljade ja muu sarna­se ka jääkuubikuid, mis on smuuti tekstuuri põhiline komponent.
Millest valmib smuuti?
Ideaalne on lähtuda hooajalisusest. See ei ole mitte viimase aja moesõna, vaid igati põhjendatud mõtteviis.
Kui retseptis on ette nähtud näiteks kasutada koorimata pirni või õuna, on selge, et parim oleks jook teha kodumaistest, soovitatavalt orgaanilistest või oma aia puuviljadest. Välismaiste puuviljadega sööme me ju koos koortega ka pestitsiide, millega on vilju kaugel maal töödeldud. Seega tuleks juba kaupluses või turul kau­pa valides mõelda kvaliteedile - mida kvaliteetsemat toorainet kasutame, seda kvaliteetsemalt elame.
Kindlasti tuleks valida võimalikult küpsed viljad, sest nende maitse kajastub ka smuutis. Talvisel ajal võiks aga rohkem kasutada kodumaiseid külmutatud marju, mis sisaldavad rikkalikult vitamiine ja mineraalaineid.
Kuivatatud puuviljadest saab igati kiudainerohke smuuti, tuleb vaid meeles pida­da need pool tundi enne kasutamist kuuma vette likku panna.
Tsitruselistel tuleb vili kõigepealt terava noaga koorida ja seejärel viljaliha kesta­dest puhastada - smuutisse läheb puhas viljaliha.
Lisandid
  • Vedelikuna kasutatakse tavaliselt mahla, piima, keefiri või jogurtit. Rammusama smuuti, mis meenutab juba desserti, saab sorbeti või vanillijäätise lisamisel. Piima­toodetele allergilistele inimestele on alternatiiv - soja- , kookos-, kaera- või riisipiim. Eriti lahja tulemuse saab aga vee või rohelise, valge või rooibose tee lisamisel.
  • Seemned:
    päevalille-, seesami-, lina- ja kõrvitsaseemned, samuti erinevad jah­vatatud pähklid või mandlid.
  • Tahini (seesamiseemnetest valmistatud pasta) ja maapähklivõi
    annavad küll roh­kelt kaloreid, kuid tugeva treeningu järel on selline toekas jook lausa asendamatu.
  • Kaerahelbed ja -kliid
    annavad kasulikku energiat, millest jätkub mitmeks tunniks, et kõht püsiks meeldivalt täis ja veresuhkur stabiilne.
  • Tänapäeval järjest enam populaarsust koguv toidulisand spirulina (rikkalikult valke sisaldav rohelise sinivetika liik) sobib hästi ka smuutile lisamiseks.
Värsked viljad ja jää versus  külmutatud marjad-puuviljad
Smuuti valmistamist alusta alati puuviljade koorimisest, puhastamisest ja tükelda-misest. Lisades värsketele puuviljadele ja marjadele enne smuuti valmistamist purustatud jääd, saad kohevama joogi. Teine võimalus on hoida tükeldatud puuvilju-marju enne smuuti valmistamist sügavkülmas - see nipp tagab kreemja­ma lõpptulemuse.
Kui kasutada purustatud jääd ja marju, võiks lisada ka veidi suhkrut, muidu jääb smuuti liialt vesine.
Külmutatud marjadest ja puuviljadest smuutile pole vaja suhkrut lisada, kuid see sõltub eelkõige valmistaja maitse-eelistustest.

MINU HINNE
KOMMENTAARID
Lisa kommentaar
Nimi:
Sisu:
Lisa
OLEN KAROLIN 18.apr 2012 16:54
:O!:P:P:P:P:P:):):(:-
(:(:(:(:(;);););););-
);):R:R:R:R:R:R:D:D:-
D:D:D:D:D:S:S:S:S:S:-
S:P:P:P:P:H:H:H:T:T:-
T:T:A:A:N
1