Kiudained

    *   inglise k: fiber
    * soome k: ravintokuitu

Ainult taimse päritoluga toiduainetes leiduvad ühendid, millel on hea tervise säilitamise aspektist väga suur tähtsus.

Lahustumatud kiudained. Siia rühma kuuluvad vees lahustumatud ning seedekulgla muutumatul kujul läbivad kiudained, mille allikateks on täisteraviljad ja nendest valmistatud tooted ning pähklid. Lahustumatud kiudained sunnivad meid toitu korralikult närima, millega kaasneb seedimisprotsessi soodustav süljeerituse suurenemine.

Väärtused.
Imedes endasse ohtrasti vett, pehmendavad lahustumatud kiudained soolesisaldust ja suurendavad selle kogust, kindlustades soole regulaarse ja pingutuseta tühjenemise. Toidujääkide võimalikult kiire väljutamine on muuhulgas äärmiselt tähtis soolevähi vältimisel. Lahustumatud kiudained ergutavad ka jämesoole kasuliku mikrofloora tegevust, mis avaldab soodsat mõju nii soolele endale kui kogu organismile.

Lahustuvateks kiudaineteks on vees lahustuvad polüsahhariidid, mida leidub kaeras ja odras, kaunviljades ning köögi- ja puuviljades. Neist tuntuim on puuviljades ja marjades leiduv pektiin, mis tarretab meie koduseid moose ja marmelaade.

Väärtused. Maos vedelike toimel tugevasti paisudes moodustavad need kiudained geelitaolise massi, mis tekitab kaua püsiva täiskõhutunde. Samal ajal aeglustavad nad glükoosi imendumist verre, stabiliseerides veresuhkru taset ning kergendades diabeedi kulgu. Peensooles seovad nad endaga sapihappeid, alandades vere kolesterooli sisaldust ning aidates ära hoida sapikivide tekkimist. Mitmete uurijate kinnitusel aitavad lahustuvad kiudained alandada vererõhku, hoida ära südame veresoonkonna haigusi ning isegi ära hoida rinnavähki.

Vajadus. Kiudainete optimaalseks päevanormiks peetakse 30–35 grammi, milles peaks sisalduma mõlemat tüüpi kiudu. Parimad allikad kiudainete saamiseks on üles loetud mõlema kiuliigi kirjelduse juures.

 

MINU HINNE
KOMMENTAARID
Lisa kommentaar
Nimi:
Sisu:
Lisa