Kikerherned – väärtuslik valguallikas

Allikas: Eesti Naine Autor: Lia Virkus
Kikerherned on tervislikud ja maitsvad, andes pika täiskõhutunde, ning mõnus lisand köögiviljaja teraviljaroogade kõrvale, salatitesse, hautistesse, suppidesse. Pole ime, et nad taimetoitlaste seas nii armastatud on!
1 Kikerherne ladinakeelne nimetus Cicer arietinum“väike oinas” – peegeldab selle kaunvilja kuju, mis ju tõesti väheke oinapead meenutab. Kikerherneid kutsutakse vahel ka põishernesteks või Egiptuse ubadeks, ingliskeelne nimetus on chickpeas.

2 Kikerherned on Lähis-Idast pärit üheaastase taime viljad. Kuni meetrikõrguse põõsastaime lühikesed ja kumerad kaunad sisaldavad 1–4 tera. Kikerherneid on mitut sorti ja värvi: kollakaid, punakaid, pruune, musti. Maitselt meenutavad need veidi pähkleid.

3 Vahemere piirkonnas hakati kikerherneid kasvatama 5000 aastat tagasi, need olid populaarsed kreeklaste, roomlaste, egiptlaste seas. Hiljem jõudsid kikerherned ka Prantsusmaale, Hispaaniasse, Portugali ja Mehhikosse. Indias on kikerherned läbi aegade olnud hinnatud toiduaine tänu nende suurele valgusisaldusele ning heale põuataluvusele. Tänapäeval tuleb Indiast ja Pakistanist enam kui 80% maailma kikerhernetoodangust.

4 Kikerherned ongi populaarsed eelkõige oma rikkaliku valgulise koostise poolest (16–30%), aga ka märkimisväärse raua-, magneesiumi-, vase-, tsingi-, foolhappe- ja kiudainesisalduse pärast. Kikerherned on organismile ka ideaalne molübdeeniallikas. Molübdeen on mineraalaine, mis aitab kehal sulfiteid kahjutuks muuta. Sulfiteid kasutatakse tihti säilitusainena veinides, lihatoodetes, salatites. Sulfitite suhtes tundlikel inimestel võib selliste toitude söömine põhjustada peavalu, südamekloppimist ja allergiat.

5 Samuti on kikerhernestel diureetiline ja seedemahlade eritumist soodustav toime, need on head soolestiku puhastamiseks. Tänu rikkalikule kiudainesisaldusele aitavad kikerherned kolesteroolitaset alandada ja veresuhkrutaset tasakaalus hoida, sobides eriti hästi ka diabeetikutele. Koos täisteraviljaga serveeritud kikerherned on ideaalne valguallikas, mis võimaldab kätte saada kõik asendamatud aminohapped.

6 Jahvatatud kikerherned ehk kikerhernejahu segatuna võrdses koguses veega sobib küpsetistesse asendama muna.

7 Kaunviljad võivad tekitada tundlikumatel inimestel seedeprobleeme. Kikerherneid peaks nii keetmise kui ka seedimise hõlbustamiseks üle öö leotama. Nii saab vähendada neis sisalduva suhkru, tärklise ja kiudainete käärimisest tulenevaid seedehädasid. Leotusvesi tuleb kindlasti ära valada ja loputada nõrutatud kikerherneid veel mõne minuti voolava vee all. Eelleotatud kikerherned valmivad keetes umbes 30 minutiga.

8 Kikerherneid võib korraga ka rohkem keeta ja panna sügavkülma, sealt on neid siis väga mugav meelepärases koguses võtta. Kikerherneid ei soovitata süüa koos lihaga (valgud on küll eri tüüpi, aga kokku on see väga valgurikas ja raskesti seeditav kooslus), suhkrut sisaldava toidu ega alkoholiga.

9 Valmista kikerhernestest ka maitsvaid taimseid pasteete, neist populaarseim on kindlasti hummus.

Soe baklažaani-kikerhernesalat

Kikerhernekarri

Ahjus röstitud peedi hummus
MINU HINNE
KOMMENTAARID
Lisa kommentaar
Nimi:
Sisu:
Lisa