Uudiskiri Instagram Facebook
 
Hooaeg

Palgapäeva eel odavalt ja hästi

Hooaeg

Palgapäeva eel odavalt ja hästi

Manona Paris
PrindiSoovita sõbrale
Foto: Alar Truu/Õhtuleht
Palgapäeva eel on paljudes peredes iga sent arvel. Kuidas aga neid veeretada selliselt, et pere oleks mitmekülgselt söönud? Maitse arvelt koonerdamata?
Esmalt tuleb teha endale selgeks, millised on sinu võimalused ja vajadused.

Paljud säästunipid õpetavad, et toitu tuleks korraga palju kokku osta. Ent see pole väga tark tegu, kui sul pole millegiga seda koju transportida. Veel hullem on, kui pole toidu jaoks õigeid hoiutingimusi. Kuivaineid saab tõepoolest osta soodsamalt rohkem kokku, ent vähegi värskem kraam võib hakata kiiresti riknema. Tuleb ka arvestada, et kui toit on mahemärgistusega, tähendab see sageli kiiremat riknemisprotsessi, kuna puuduvad säilitusained või on kasutusel looduslikud, mis pikendavad toitude iga vähem.

BBC andis ühele sealsetest toidublogijatest väljakutse koondada ideid, mille järgi odavamalt hakkama saada. Mainitud nõuanded on universiaalsed, ka varem ilmavalgust näinud ning Toidutare kirjutas need enda mõtete, kogemuste ja ettepanekutega koos üle.

1. Tea täpselt, mis sul kodus on. Tee ülevaade, mis sorti teravilju, valku ja süsivesikuid su kapp ning külmik sisaldavad. Seejärel mõtle välja, mida sa tahaksid valmistada, mis sulle maitseks. Toiduare otsingust võimalik leida retsepte vastavalt koostisosadele, toidukäikudele, valmistamisviisile ja sündmustele.

Hoolitse selle eest, et kapis oleks alati sulle meelepärast teravilja ja süsivesikuid (leiva- ja saiatooteid, riisi, pastat, tatart, kartuleid, jahu), proteiiniallikaid (oad, läätsed, liha, kala, pähklid)  puu ja juurvilja kas värskelt, külmutatult või konserveeritult, ning maitseaineid nagu sibulat, küüslauku, tomatikastet (ketšupit näiteks), äädikat, suhkrut, soola, erinevaid ürte.

Neid kombineerides saad valmistada väga lihtsaid ja odavaid roogi.

Nagu näiteks selliseid:

Oletame, et sul on purustatud tomateid (või niisama veidi plekilisi tomateid) ja veidi pastat ning sibulat. Praadides sibula, lisades tomatipasta, veidi vett ja näpuotsaga punet, võid saada itaaliapärase pastakastme.

Kui lisad riisile paar lusikatäit hakkliha, ketšupit (või mõnd muud vürtsikat tomatikastet), küüslauku, ube ning veidi tšillit, saad algelise chilli con carne.

Lõikudes suure koguse peakapsast ribadeks ning hautades tulemust natukese hakklihaga ja maitsestades küüslaugu ning soolaga, saab kaupsahautise, mida saab muuta vägagi põnevaks pisukese cayenne pipra või hoopis sidrunimahlaga.

2. Ära karda retsepte muuta

Kui sul pole hetkel liha käepärast, kasuta näiteks selle asemel ube. Valged oad asendavad kanaliha, tumedad loomaliha.

Mustade plekkidega üleküpsenud banaanid saab segade taignasse osaliselt munade ja suhkru asemel.

Paljud kastmed saavad hakkama ka lihata, näiteks bolognese kaste. Lõigu liha asemel veidi enam sibulat või juursellerit sisse. Kapsahautis ja chilli saavad maitsvad ka ubade või läätsedega.

Pikenda pastarooge külmutatud juurviljade seguga. Näiteks suurest hulgast sageli sooduses olevast külmutatud brokkolist (või rohelistest ubadest), veidikesest küüslaugust, meelepärasest piprast ja tassitäiest pastast saab suurepärase itaaliapärase roa.

Ära pelga asendada hautistes kallimaid lihatükke rupskitega. Kanasüdamed ja -pugud on suurepärased proteiiniallikad, ja maksavad imevähe. Trükk on vaid selles, et neid on vaja veidi enam hautada.

Harjuta end kolmel või neljal päeval nädalas taimetoiduga, sest liha on kallis. Sestap tasub üritada teha nii, et pooltel nädalapäevadel tarbid toiduks aedvilju. Kui pere ikkagi kipub porisema, saab lihamaitset järele aimata näiteks hautist või leent kanapuljongi kuubikuga maitsestades.

3. Õpi toite pikendama

Paljud perenaised oskavad juba teha kanast süüa pool nädalat: Pühapäeva õhtul ahjukana, esmaspäeval allesjäänud lihast vrapp, teisipäeval peenematest tükkidest risoto, kolmapäeval pistavad kondid keema ja valmistavad supi. Kana saab ärakasutatud viimase kondikeseni.

Samamoodi saab teha suure praetükiga – pühapäeval ahjupraad, esmapäeval suuremad palad azuuks, teispäeval pisemad palad chilli- või pastarooga, kolmapäeval kõrvalepandud praeleemes hautatud juurviljad.

Õpi panema praeleent kõrvale – sellega saab väga edukalt maitsestada roogi või teha jumalikke ahjujuurikaid.

Õpi järelejäänud toitu kohe peale söömist jahedasse panema. Nii pikendad nende kasutusaega. Liha, mis on üleöö jäänud pliidiveerele, ei pruugi järgmisel hommikul enam söödav olla. Mõtle eos, kuidas selle söögi jääke saaks kasutada ning tee sisseotse ning retseptivalikuid vastavalt.

4. Hoia alati midagi kiiresti põskepistetavat kapis

Hea, kui kapis oleks alati midagi kiirelt haukamiseks. See võiks olla mõni soodsalt valmiv plaadikook või lahtine pirukas.

Kokkuhoid ei tähenda, et maiustamisest peaks loobuma. Kindlasti peaks raskemal ajal olema külmkapis mõni odav, ent mõnualt magus plaadikook, mille koostisaineid on odavad. Näiteks üks mõnus rabarberikook.

Üks soodsamaid kooke, mille retsepti jagas eelmisel nädalal TT kolumnist Evelin Ilves,  koosneb näiteks paarist munast, veidikesest rasvainest, jahust ning suurest kogusest hakitud rabarberist. See tuleks läbi segada ning valada ahjuplaadile ning kuldseks küpsetada

Uued retseptid

Tomatipirukas sinihallitusjuustu ja röstsibulaga

Pirukad ja pitsad
Tomatipirukas sinihallitusjuustu ja röstsibulaga