Uudiskiri Instagram Facebook
 
Kokakool

Mis aitaks tõsta sinu igapäevast energiat?

Kokakool

Mis aitaks tõsta sinu igapäevast energiat?

Lia Virkus Eesti Naine
PrindiSoovita sõbrale Facebook
Foto: Jaan Heinmaa
Banaan muidugi! See aitab hoida veresuhkrutaset ja on hea vahepala suuremate söögikordade vahel.
Banaani võib suure tõenäosusega pidada maailma vanimaks kultuurtaimeks. Teadlaste kinnitusel viljeldi seda rohttaime Uus-Guinea saare mägialadel juba 10 000 aastat tagasi. Tänapäeval kasvatatakse ja tarbitakse banaane rohkem kui ühtki teist puuvilja. Ehkki tõele au andes polegi banaan puuvili, vaid ebamari.

Umbes kolmandiku maailmatoodangust moodustavad rohelised banaanid. Neid pruugitakse toiduks nagu kartulit, enne kui rohke tärklis jõuab suhkruks muunduda. Mitmes Aafrika riigis on just rohelised banaanid põhitoiduseks.

Miks on hea? Banaan sisaldab prebiootikume, mis stimuleerivad kehas heade bakterite kasvu, soodustades soolestiku paremat toimimist. Kuna banaanis on väärtuslikke kiudaineid, aitab see vili kaasa paremale seedimisele.

Banaani rasvakogus on peaaegu olematu. Küpsetes viljades on küll rohkesti suhkruid, kuid 100 grammi banaani annab siiski vaid 90–120 kilokalorit energiat. Banaanis leidub lihastele, närvisüsteemile ja ainevahetusele äärmiselt vajalikku magneesiumi. Ka peetakse seda vilja arvestatavaks B6-vitamiini allikaks, mis on südametervise hoidmisel vägagi oluline. Niisamuti teeb südamele head ka banaanis leiduv kaalium, mis ühtlasi toetab lihaste tööd. Banaan aitab ära hoida vererõhu kõrgenemist ja võib olla toetav toit kõrgvererõhuhaiguse ravis.

Tänu viljas sisalduvate toitainete kiirele omastatavusele ja suhkrurikkusele söövad sportlased banaani enne võistlusi ja pikemate võistluste ajal. Ka võib banaan oma magneesiumisisaldusega ära hoida lihasekrampe.

Rahvameditsiinis kasutatakse banaani mitmete põletike, näiteks suu ja mao limaskesta ning kuseteede põletike ravis, samuti unehäirete ja migreeni korral.

Kuidas valida ja säilitada? Kui oled ostnud veel osaliselt rohelise koorega banaanid, paki need valmimise kiirendamiseks paberkotti, sulge see tihedalt ja hoia toatemperatuuril. Koorest eralduv etüleen valmitab viljad kiiresti. Ühtlaselt kuldkollase koorega banaanid säilivad üks-kaks päeva toatemperatuuril, külmkappi panekut tuleks maitse säilimise huvides vältida. Paljude meelest on kõige maitsvamad ühtlaselt pruunitäpilise koorega viljad. Paaripäevaseks säilitamiseks pakkige sellised viljad tihedalt toidukilesse ja säilitage külmkapis, kus koor muutub küll mustjaks, kuid sisu küpsemine peatub. Umbes 1 dl suuruste portsjonitena külmutatud banaanipüree säilib hästi kuni 6 kuud. Püree saab üliküpsetest viljadest valmistada lihtsalt kahvliga vajutades.

Kuidas ja kus kasutada? Banaan sobib pea igale poole looduslikuks magustajaks suhkru asemel. Banaanipüreele, mida on hea panna paljudesse roogadesse, võiks lisada 0,5 tl sidrunimahla iga 2 dl kohta, et takistada segu muutumist tumepruuniks. Hoia püreed külmas ja kasuta ära mõne päeva jooksul saia-, pannkoogi- või muffinitaina lisandina, ka võib sellega maitsestada pudinguid, jogurtit või kaerahelbeputru.

Suurepäraselt sobib banaan ükskõik millise koostisega smuutidesse. Pikemal töötlemisel sauseguri või kannmikseriga muutub banaan venivaks ja struktuuri hoidvaks. Külmutatud banaanidest on võimalik teha toredaid külmi ja vahuküllaseid jooke ka ilma rasvase jäätiseta, samuti saab kiirelt valmistada maitsva banaanijäätise.

Banoffee ehk banaani-toorjuustuvahukook

Banaanipannukad

Maapirnipannkoogid banaaniga

Banaanijäätis

Uued retseptid

Hawaii-pärane lõhepoke

Argitoidud
Hawaii-pärane lõhepoke