Uudiskiri Instagram Facebook
 
Nädalalood

Küpsetame gluteenivabalt

Nädalalood

Küpsetame gluteenivabalt

Eva Palu Toidutare
PrindiSoovita sõbrale Facebook
Foto: Scanpix/Corbis
Gluteen on teraviljavalk, mida leidub nisus, odras, rukkis ja ka kaeras. Küpsetamisel on oluline gluteeni toime sideainena, muutes küpsetised kohevaks ja koospüsivaks. 
Gluteenist priide küpsetiste valmistamine on seega keerukam kui tavaolukorras – tainas on halvemini vormitav, küpsetis ei püsi nii hästi koos, ei kerki piisavalt ja on lisaks kuivavõitu. Kuid neid puuduseid on võimalik õigete koostisosade ja küpsetamisvõtetega oluliselt vähendada või isegi ära hoida.
Gluteenivabaks küpsetamiseks on välistatud nisu-, odra-, rukki-, spelta- ja ka kaerajahu. Meil tuntumatest jahudest on gluteenivaba toidu järgijal valida riisi-, maisi-, tatra- ja sojajahu; eksootilisematest amaranti, kikerherne-, kanepi-, kinoa- ja teised taolised jahud. Lisaks saavad jahu küpsetistes mõnedel juhtudel edukalt asendada peenestatud mandlid ja pähklid. Olulisteks abilisteks on gluteenivabal küpsetamisel ka tärklised, nii kartuli-, maisi-, kui tapiokitärklis, mis aitavad kuivaineid ülejäänud tainaga siduda. Ka kõige tavalisemat biskviitpõhja on võimalik küpsetada gluteenivabalt ja nii, et sööjad sellest arugi ei saa.  Ka kauplustes on valida erinevaid gluteenivabasid jahusegusid. Need tuleb endal lihtsalt läbi katsetada ja endale sobiv leida. Otsi näiteks Prismadest, ökopoodidest, Marks&Spencerist.
Gluteenivaba biskviitpõhja retsept: 5 muna, 5 spl suhkrut, 5 spl gluteenivaba jahusegu (näiteks 3 spl riisijahu ja 2 spl kartulitärklis), 1 tl küpsetuspulbrit ja 1 dl rapsiõli. Eralda munakollased ja -valged. Vahusta munakollased suhkru ja õliga ning sõelu sisse jahude ja küpsetuspulbri segu. Vahusta munavalged tugevaks vahuks ja sega ettevaatlikult tainale. Küpseta 24 cm läbimõõduga vormis 180 kraadi juures ca 30 minutit.

Et tainas saaks mahlane
Gluteenivabasid küpsetisi aitavad mahlasemaks teha näiteks tainale lisatav õli, hapukoor, puu- ja köögiviljad, kuivatatud marjad, pähklid-mandlid jne. Näiteks lisa muffinitesse banaani, koogi sisse riivitud porgandit, kõrvitsat jne. Mahlasust lisavad ka näiteks mesi ja kookoshelbed.
Gluteenivabas šokolaadikoogis saad nisujahu edukalt asendada mandli- ja pähklijahuga, mahlasust lisab ka maapähklivõi või peenestatud kikerherned. Vaata näiteks Torta di cioccolata 

Et tainas saaks õhuline
Tainale õhulisuse lisamiseks sõelu gluteenivaba jahu mitu korda läbi. Väldi taina ülesegamist. Gluteenivaba küpsetamise võtted õnnestuvad hõlpsasti, kui teha pannkooke, pliine, vahvleid, purukooke. Näiteks saad head pannkoogid 100% riisi- või tatrajahust. Riisijahu kipub põhja vajuma, mistõttu sega pannkoogitainast enne iga pannitäie lisamist läbi.

Gluteenivaba porgandikook

KOMMENTAARID

Jan 17.veeb 2014 09:01
That's a posting full of ingtihs!
annekas 18.veeb 2013 19:03
Solarises on müügil ka gluteeni asendaja mida saab jahule lisada, et tainas kerkiks ja koos püsiks. Gluteenivabast Orgrani toodete sarjast mis on valmistatud Australias
1
Lisa kommentaar

Uued retseptid

Rooskapsad sinepises koorekastmes

Argitoidud
Rooskapsad sinepises koorekastmes