Tatar – tangude kuninganna

Allikas: Eesti Naine Autor: Lia Virkus
Toortatar on 21. sajandi ravimtaim – võrreldes teiste kõrrelistega on selles enam B-grupi vitamiine, asendamatuid aminohappeid ja mikroelemente. Kõige rohkem on tatras rauda, vaske ja P-vitamiini. Tatravalgud on hästi lahustuvad ja omastatavad, tatras sisalduvad glükoos ja fruktoos annavad toitudele mõnusa maitse.
Tatraviljad on helekollased, kolmekandilised, teravate äärtega pähklid, mis kaetud tumepruunide kestadega. Ent kui eestimaine toortatar on hele, miks on siis poes müüdav hoopis tumepruun? Sest kestadest vabanemiseks aurutatakse tatraterasid tööstuses u 80 kraadi juures, kuni viljad paisuvad ja eralduvad koorest. Seejärel kuivatatakse need ja kestad eraldatakse tuulutamisega. Sellised tatraterad muutuvad kahe kuu pärast aga surnud toiduks, terad ei idane enam ning annavad organismile üksnes mikroelemente ja kaloreid.

Heleda tatra puhul aga puhastatakse tatrateri (eraldatakse kestad) mehaanilistes veskites. Sellisest tatratangust toit valmib kiiremini ja tatraterades on alles kõik bioaktiivsed ained (sh vitamiinid), elujõud ja idanemisvõime.

TATRAL ON VÄGA PALJU RAVIVAID OMADUSI:
  • mõjub ergutavalt, suurendab lihasjõudu ja vastupidavust;
  • soodustab organismi puhastumist;
  • hea köhalahtistav vahend;
  • hoiab heas töökorras silmanägemise ja ajuvereringe;
  • pidurdab bakterite paljunemist, vähendab ägedate nakkushaigust teket;
  • kiirendab haavade kinnikasvamist;
  • vähendab kolesterooli ladestumist veresoonte seintele, soodustab liigse kolesterooli väljaviimist organismist;
  • reguleerib suhkrusisaldust veres;
  • pidurdab naha-, südame- ja silmarakkude vananemist;
  • vähendab turseid allergia korral;
  • parandab ainevahetust ja seedimist;
  • soodustab vereloomet;
  • tugevdab põletikuvastaseid protsesse;
  • normaliseerib vererõhku;
  • takistab astmasümptomite teket ja vähendab nende tugevust, kergendab hingamist astma korral;
  • takistab allergia teket, vere paksenemist, ateroskleroosi arengut, trombide ja südame-veresoonkonnahaiguste (sh insuldi), tursete ja verevalumite teket;
  • takistab organismis selliste ainete moodustumist, mis põhjustavad reumatoidartriiti, jämesoolepõletikku ja nendega seotud valusid;
  • võitleb vähiga.
KUIDAS TATART TARVITADA?
Tatart peetakse tangude kuningannaks! See võib toitumisel täielikult asendada liha. Tatra kasulike omaduste säilitamiseks pole vaja seda toiduvalmistamisel kaua termiliselt töödelda.

Tatra raviomadused on seotud põhiliselt P-vitamiini suure hulgaga – 100 g tatart sisaldab kuni 8000 mg P- vitamiini ehk 80 mg 1 grammi kohta. Artriidi ja allergia raviks piisab, kui enne igat sööki tarvitada 1 sl looduslikku toortatart eelroana või toiduga (1 sl on 15 g tatart ehk 15 x 80 = 1200 mg P-vitamiini).

Vajaliku vitamiinikoguse saamiseks võib roogadele lisada tatrajahu (mh kohupiimamagustoitudele, kastmetele, suppidele jne) või idandatud tatratangu.

Tatra tervendav toime suureneb, kui samal ajal juua-süüa ka värsket keefirit, hapupiima, naturaalset kohupiima, C-vitamiini-rikkaid puuvilju, marju ja taimi.

IDANDATUD TATRATANG
Tatratang, kooritud tatraseeme, idaneb vaid siis, kui see on ökoloogiliselt puhas ja mehaaniliselt kooritud. Idu kasvamiseks sünteesitakse palju vitamiine (eriti E-vitamiini ja B-vitamiine), fütohormoone, fütoantibiootikume ja isegi vähivastaseid aineid.

Toimi nii: pese jooksva vee all 100–150 g tatratangu ning kõrvalda tangud, mis tõusevad veepinnale. Aseta suurele taldrikule märg lapp, puista tangud sellele õhukese kihina ja kata teise märja lapiga.

Pane need idanema sooja (20–25 kraadi) ja pimedasse kohta. Piserda veega 2–3 korda päevas. Tatraterad idanevad 1–2 päeva jooksul, neid saab idandada aastaringselt. Kui idud on 1–2 mm suurused, võib neid pesta voolava vee all ja toiduks tarvitada. Söö 2–3 sl päevas – hommikul või päeval enne muud toitu, lisandina suppides, salatites või jookides. Säilita idandatud tatart külmkapis, kuid mitte üle kahe päeva.

TATRAMESI sisaldab omavahel tasakaalustatud vahekorras üle 300 orgaanilise ja mineraalse aine. Mesi on tumepruuni varjundiga, erilise lõhna ja maitsega. Võrreldes heledate meesortidega on tatramees rohkem aminohappeid, mikroelemente, vitamiine, orgaanilisi happeid ja aktiivseid fermente, tänu millele on tal ka suuremad raviomadused.

Tervisesõbralike tatratangutoitude valmistamise ideid:
  • soolane toortatrapuder puravike, lillkapsa, brokoli või sibulaga;
  • toorpuder tatratangust – leota vees või keefiris peentangu üle öö, naudi marjade või toormoosiga;
  • tatra-kohupiimavorm;
  • tatrakotletid lihaga;
  • tatratangusupp seentega;
  • pilaff tatratangudest;
  • tatrasalat;
  • pannkoogid tatrajahuga;
  • tatrakissell marjadega, kus kasuta tärklise asemel tatrajahu;
  • tatrajahust küpsised.

Tervisesõbralik kohupiima-tatrakook

Toortatrasalat

Marja-tatrasmuuti jogurtiga

Kasutatud kirjandus: Virgo Mihkelsoo, Nelly Vahtramaa “Eestimaine tatar kui toit, tervendaja ja ravitseja”.
MINU HINNE
KOMMENTAARID
Lisa kommentaar
Nimi:
Sisu:
Lisa