Krõmpsuta ja tervis tuleb!

Allikas: Eesti Naine Autor: Lia Virkus
Valges, punases ja käharas peakapsas leidub rohkesti vitamiine ja mineraalaineid. Keset talve on parim aeg veidi kapsatarkust kõrva taha panna. Kas teadsid näiteks, et hilised kapsasordid on vitamiinide poolest rikkamad kui varajased?
Kõik kapsalised on head C-vitamiini ja foolhappe, kaltsiumi, kaaliumi, väävli ja kroomi allikad. Värvilised kapsad sisaldavad ka tervistavate omadustega taimepigmente (luteiin, beetakaroteen jt karotenoidid).

Valge peakapsas ja kõik muudki kapsaliigid sisaldavad rikkalikult soolte tööd soodustavaid kiudaineid. Kapsast saab organism vajalikke mineraalaineid. Kaltsium on esindatud organismile hõlpsasti kättesaadaval kujul, mistõttu on kapsas asendamatu toiduaine veganitele, kes piimatooteid ei söö. Kapsas on kartuli kõrval teine oluline C-vitamiiniga varustaja, soodustades nii muu hulgas ka raua omastamist toidust. Eriti palju C-vitamiini sisaldab talvekapsas, ka vedelikuga korralikult kaetud hapukapsas säilitab askorbiinhappe kevadeni. Kasulike bioühendite säilimise huvides on hea süüa kapsast värskelt.

Tänapäevane teadus on kapsaperekonna kõikidest esindajatest leidnud märkimisväärses koguses antioksüdatiivselt mõjuvaid, ka vähki ärahoidvaid ning juba tekkinud kasvajate kasvu pidurdavaid bioaktiivseid ühendeid. Eri fenoolühendid aitavad takistada kantserogeensete ühendite moodustumist ja neutraliseerida mürkaineid. Enamik kapsaliike sisaldab foolhapet, mis on eriti vajalik last kandvale naisele ja tema veel sündimata lapsele.

Kõigis kapsaliikides on palju vett, 90% või rohkemgi. Suuri erinevusi ei ole ka valkude, rasvade ja süsivesikute sisalduses. Tänu nappidele süsivesikutele annavad kapsalised vähe energiat. Osaliselt on väikese kalorsuse põhjuseks ka asjaolu, et süsivesikutest peaaegu poole moodustavad omakorda seedimatud kiudained. 100 grammi valget peakapsast annab keskmiselt 28 kcal, 1,1 g valku, 0,2 g rasvu, 5,4 g süsivesikuid, 2 g kiudaineid ja 0 g kolesterooli.

Varasuvised erkrohelised, pehmed ja kerged kapsad sobivad eriti hästi toorelt söömiseks. Kuumtöötlemisel läheb varane kapsas palju kokku ja pehmeneb üllatavalt kiiresti. Kesksuvel hakkab kapsapea pikkamisi tihenema ja kaalu koguma ning alumiste lehtede värvus muutub juba valkjamaks. Nüüd ei pea enam kartma kapsa kiiret lagunemist ning võib mõelda ka kapsarullide valmistamisele.

Varasügisel ilmub müügile sügisene kapsas, mis pole küll veel üle talve säilitamiseks, kuid pead on siiski suuremad ja tihedamad. Kapsarullide jaoks tuleb otsida teistest pehmemaid, õhukeste leherootsude ja pikliku kujuga päid, millest lehed hõlpsasti eralduvad.

Oktoobris koristatakse talvekapsad, need on tihedad ja rasked, värvilt peaaegu valged, nende pehmenemine võtab pikalt aega.

Koju toodud kapsast säilita 2–4 kraadi juures, poolikule kapsale pane kuivamise vältimiseks ümber toidukile. See kaitseb teda ka õuntest, banaanidest ja tomatitest erituva etüleeni eest, mis kiirendab kapsapea kollaseks muutumist ja närbumist.

Vürtsikas kapsasalat Korea porgandiga

Hapukapsas

Kapsa-paprika toorsalat

Magushapud kapsad
MINU HINNE
KOMMENTAARID
Lisa kommentaar
Nimi:
Sisu:
Lisa