Kolm õuna päevas ja kilod kaovad!

Autor: Kaire Kenk
Lisa oma igapäevasesse menüüsse kolm ilusat suurt õuna ja võid iseendalegi üllatuseks juba ühe nädalaga rohkem kui poolest kilost lahti saada.
USA litsentseeritud dietoloog Tammy Flynn, kes on aastaid ülekaalulistele patsientidele menüüsid välja töötanud, märkas, et õunte lisamine iga toidukorra kõrvale aitas tema klientidel väga efektiivselt kaalu langetada. Ta soovitas oma patsientidel süüa üks õun enne igat toidukorda. Tema väljatöötatud toitumiskava oli lihtne: väärtuslikud süsivesikud, tailiha, munad, kala, rohkelt puu- ja juurvilju ning väike kogus hädavajalikke rasvu. Tulemused olid hämmastavad: tema 351 patsienti kaotas keskmiselt u 600 grammi nädalas ning aastas kokku 2582 kilo!
Flynni sõnul peitub dieedi saladus õunte suures kiudainesisalduses: õuntes leidub pektiini, glükaani, hemitselluloosi ja tselluloosi. Pektiin on õunas lahustunud kujul, lahustumatut tselluloosi sisaldavad põhiliselt õuna koorealune kiht ja seemneümbrised. "Seepärast tuleks õunu tingimata süüa koorimata kujul ja koos seemnetega - just koore all asuvad peale kiudainete ka õunte tähtsaimad vitamiinid ja mineraalained, seemnetes aga A- ja E-vitamiinid," soovitab Flynn. Ühes sajagrammises õunas on 2,1-2,3 g kiudaineid Samas on õunte kalorsus väike, sajagrammise õuna söömisel saab kõigest 45-58 kcal energiat.
Paljud teadusuuringud on korduvalt tõestanud ka seda, et kahe-kolme õuna söömine päevas vähendab veres ringleva kolesterooli hulka kümnendiku võrra või enamgi. See on oluline veresoonte lupjumise vältimiseks. Õuna pektiin neutraliseerib ka põletiku ja seedehäirete tagajärjel soolestikus moodustuvaid kahjulikke aineid. Pektiini tõttu soovitatakse õunu süüa ka kõhukinnisuse korral.
"Dieedi ajal tuleks rohkelt liikuda ja piisavas koguses vett juua," soovitab dietoloog. Kalorilugemist dieet ei nõua - isu on Flynni sõnul tänu söödud õunale niikuinii väiksem. Ka vahepalaks võib süüa ühe õuna, kuid ka mõne muu kerge näksi. Kohvi võib edasi juua, vaid alkoholist tuleb dieedi ajaks loobuda. Mis on õuna sees?
Kõige rohkem on õuntes vett, 85-90% kaalust. Õuna maitset aga mõjutab kõige rohkem suhkrute ja hapete vahekord. Suur suhkru- ja eriti orgaaniliste hapete sisaldus muudavad õuna maitse hapukaks, magusamad on hoopis need õunad,
milles on vähe suhkruid ja orgaanilisi happeid. Vitamiinidest on õuntes põhiliselt C-vitamiini, teisi vähem. Mineraalainetest on õunas peamiselt kaaliumi ja magneesiumi.
Ehkki kodumaised õunad jäävad välimuselt ja suuruselt sageli importõunadele alla, on nad toitainesisalduselt samaväärsed, samas pole neid enamasti taimemürkidega pritsitud või on tehtud seda kordi vähem kui importõunu. Ka pole neid töödeldud konservantidega.
Süsivesikuid on õunas olenevalt sordist 8-12%. Suhkrutest leidub viljas nii glükoosi, fruktoosi kui ka sahharoosi. Rasvu on õunas vähe, kõigest 0,3-0,4 protsenti, kusjuures põhiosa rasvadest on koondunud seemnetesse.Punased õunad on kõige väärtuslikumadNew Yorgi Cornelli ülikooli uurijad avastasid juba 2004. aastal, et õunad sisaldavad võimsaid antioksüdante, mis pidurdavad vabadest radikaalidest põhjustatud kahjustuste tekkimist ajurakkudes. Nii leidis tõestust väide, et näiteks Alzheimeri tõve riski on tõepoolest võimalik vähendada igapäevaselt rohkelt puu- ja köögivilju süües. "Antioksüdante oli õuntes kõige rohkem," kinnitab professor C. Y. Lee ja kinnitab, et punased õunad on kollaste või rohelistega võrreldes antioksüdantide sisalduselt kõige väärtuslikumad.

Õunadieedi näidismenüüLaupäev
Hommikueine: Õun, portsjon müslit rasvatu piimaga
Vahepala: Õunasmuuti rasvatu piimaga või õunakokteil koos teiste värskete puuviljade või marjadega
Lõunasöök: Õun ja hautatud või grillitud kanafilee toorsalatiga
Vahepala: Õunakokteil või smuuti
Õhtusöök: Waldorfi salatPühapäev
Hommikueine: Õuna-spargelkapsaomlett
Vahepala: Kaks täisterakreekerit, kaks väikest tükki vähesoolatud lõhet
Lõunasöök: Õun ja tükk keedetud kalkunifileed keeduriisi ja spargelkapsaga
Vahepala: Õunasmuuti
Õhtusöök: Tükk lõhefileed aurutatud köögiviljadegaEsmaspäev
Hommikusöök: Õun, omlett kahest munavalgest, viil täisteraleiba vähese võiga
Vahepala: Õun või õunasmuuti või tops rasvatut jogurtit
Lõunasöök: Õun ja tuunikalasalat oliiviõliga või munavalge-tuunikalaomlett toorsalatiga
Vahepala: Õun või klaas piimakokteili toidukorra asendajaga
Õhtusöök: Õun ja sushi (10 nori-rulli) või portsjon pruuni riisi ja veiseliha risototTeisipäev
Hommikusöök: Õun ja portsjon neljaviljaputru rasvatu piimaga
Vahepala: Piimakokteil toidukorra asendajaga või müslibatoon
Lõunasöök: Õun, köögiviljasupp, kalkuniburger täisterakukliga
Vahepala: Väike tops rasvatut jogurtit
Õhtusöök: Portsjon grillitud kanafileed värske rohelise salatigaKolmapäev
Hommikusöök: Müsli rasvatu piima ja õunaviiludega
Vahepala: Õunasmuuti
Lõunasöök: Õun, portsjon väherasvast lasanjet kanahakklihaga, roheline salat
Vahepala: Piimakokteil toidukorra asendajaga
Õhtusöök: Portsjon kanaköögiviljavokki õunaviiludegaNeljapäev
Hommikusöök: Õun ja kohupiimavaht kaerakliidega (dieetkohupiima, kohvikoort, kaerakliisid)
Vahepala: Varsselleripulgad
Lõunasöök: Õun ja portsjon grillitud lõhet toorsalatiga
Vahepala: Õunasmuuti
Õhtusöök: Õun ja kerge köögiviljahautisReede
Hommikusöök: Õun ja köögivilja-juustuomlett
Vahepala: Veidi väherasvast kodujuustu
Lõunasöök: Õun ja portsjon tortelliine tomatikastmes
Vahepala: Piimakokteil toidukorra asendajaga
Õhtusöök: Õun ja portsjon kalkuni-paprikahautist
MINU HINNE
KOMMENTAARID
Lisa kommentaar
Nimi:
Sisu:
Lisa
Ille 14.juuli 2009 12:28
pärast antipeebi pillide võtmist!
dr.McAivar 14.juuli 2009 00:16
Õun on ka ekstrahea rasestumisvastane vahend.Kas enne või pärast vahekorda,küsiti armeenia raadiolt.Selle asemel,oli vastus.
1