Vürtside tervistav jõud

Allikas: Nädalakiri Naised Autor: Pille-Mai Helemäe
Maitseained suudavad oluliselt rohkem kui toite vaid üksnes maitselt rikastada. Külmal ajal annavad vürtsid sooja ja hoiavad eemal isegi haigusi. Toome ära neli vürtsi, mida tasub tervise huvides teadlikult oma toitudesse lisada. 
Cayenne’i pipar
Lõuna-Ameerikast pärit terava maitsega paprikaline sisaldab ohtralt kapsaitsiini, millel on valu vaigistav toime. Soodustab vereringe ja südame tööd ning aktiveerib ainevahetust. Seetõttu on soovitatav ka dieedipidajatele – väidetavalt võib Cayenne’i pipra lisamisega kaotada päevas kuni 50 lisakalorit. Ka on sel leitud häid seoseid võitluses eesnäärmevähiga. Tänu A-vitamiini sisaldusele aitab võidelda viirustega.
Kus kasutada: Universaalne teravuse andja, mis sobib nii liha-, kala kui ka linnuliharoogadesse. Ka kõikvõimalike mereandide maitsestamisel on Cayenne’i pipar omal kohal, kuid eriti hästi sobib kokku vähiliste lihaga. Kasuta ka köögivilja- ja munaroogades ning kastmetes-suppides. Idamaiste ning Aafrika- ja Mehhiko-päraste toitude valmistamisel on see suisa hädavajalik. Kasutamisel peab olema ettevaatlik, see pipar on väga terav ja kokkupuutumisel limaskestadega põletab (nt kätelt silma sattudes).
Proovi: Enne kasutamist võid segada tilgas toiduõlis, see annab toidule ilusa värvi.

Kaneel
Kaneelil on vürtsidest üks kõige kõrgem antioksüdatiivne väärtus. Selle toimete loetelu tervisele on väga pikk: vähendab põletikke, alandab veresuhkrusisaldust, leevendab iiveldust ja peapööritust, soodustab rasvade põletamist, hävitab baktereid jne. Kaneeli võib puistata isegi väikesele haavale, et vähendada põletiku tekke tõenäosust. Kaneel on ka hea raua-, kaltsiumi- ja mangaaniallikas. Õhtuti koos piima või teega juues soodustab hea une teket.
Kus kasutada: Kaneeliga tasub vürtsitada kõiksugu kuumi jooke, kuid omal kohal on see loomulikult paljude küpsetiste juures. Ka oma igahommikust putru, jogurtit või kohupiima/kodujuustu tasub rikastada poole lusikatäie kaneeliga. Just nii palju öeldakse olevat kaneeli vaja, et ainevahetust elavdada. Samas võid kaneeli katsetada ka soolastes roogades, sh nii liha- kui ka aedviljatoitudes. Eriti hästi mekib kaneel porganditega.
Proovi: Järgmine kord kotlette valmistades maitsesta hakkliha õrnalt kaneeliga, saad täiesti uue maitsevarjundi.

Kurkum
Ida meditsiin tunnustab kurkumi toimet valuvaigistina, kuid samuti on sel leitud seoseid südame tervisega ning artriidi- ja vähiravis. See on tugev antioksüdant ja põletikuvastase toimega vürts. Kurkumis sisalduv kurkumiin soodustab ka sapipõie tühjendamist, eeterlik õli aga sapi moodustumist maksas. Seetõttu on kurkum kasulik neile, kel probleemid mao ja soolestikuga. Sisaldab märkimisväärset kogust E- ja C-vitamiini.
Kus kasutada: Lisab toitudele idamaist maitsevarjundit, mistõttu sobib kasutada aasiapäraste roogade valmistamisel. Hea kaaslane kastmetele, milles kasutatud kookospiima, laimimahla või sojakastet. Kasuta karride valmistamisel või riisi maitsestamisel, kuid võid lisada ka köögivilja- ja liharoogadele.
Proovi: India safraniks nimetatavat kurkumit võib madalama hinna tõttu kasutada safrani asemel toidule kollase värvi andmiseks. Enne toidule lisamist sega tilga toiduõliga.

Kardemon
Nagu palju teisedki vürtsid, on ka kardemon abiks seedetegevuse reguleerimisel – see virgutab seedimist ja leevendab erinevaid maohädasid. Ka tasub seda tarbida inimestel, kel on probleeme puhitusega. Samuti soovitatakse kardemoni hamba- ja igemehaiguste korral. Peojärgsel hommikul võib kardemonist olla abi pohmeluse leevendamisel, sest maitseaine sisaldab mürke neutraliseerivat ensüümi. Enne pidu võib kardemoni kasutada aga kui afrodisiaakumit.
Kus kasutada: Magusmõrkja maitse ja aroomiga kardemon on vaieldamatu külma aja lemmik, mis sobib küpsetistesse ja kuumadesse jookidesse. Samas sobib see maitsestama ka riisi ja erinevaid liharoogi. Kuigi kalaroad kardemoniga pole väga levinud, tasub kardemoni proovida koos heeringaga. Aasia (eriti India) köögile omane maitseaine, millega maitsestada erinevaid karrisid.
Proovi: Kardemoni aroom tuleb kõige paremini esile, kui seda eelnevalt pannil veidi röstida.


Teisi tervislikke vürtse
· Apteegitilliseemned – soodustavad seedetegevust, värskendavad hingeõhku, aitavad ära hoida südameprobleeme.
· Köömen – toimib üldise rahustajana, tugevdab immuunsüsteemi ja reguleerib soolestiku tegevust, aitab ära hoida kasvajate teket.
· Muskaatpähkel – soodustab magamist, leevendab kõhuhädasid ja liigesevalusid.
· Must pipar – aitab kehal reageerida bakteritele, vältida puhitust ja teisi kõhuhädasid.
· Nelk – leevendab valu (nt liigesevalu), antibakteriaalne, stimuleerib söögiisu.
· Sinepiseemned – rahustava toimega (nii närvidele kui ka lihastele), soodustavad aju tööd ja keskendumist, tuju tõstev toime.
· Tähtaniis – soodustab seedetegevust, rahustab ärritunud kõhtu, soovitatud ka köha korral.
· Tšilli – vabastab hingamisteid, soodustades seeläbi hingamist, toimib afrodisiaakumina.
· Vürts – leevendab kõhuprobleeme, õrna valu vaigistava toimega.
MINU HINNE
KOMMENTAARID
Lisa kommentaar
Nimi:
Sisu:
Lisa