Uudiskiri Instagram Facebook
 
Toit ja tervis

Keha Super Attak

Toit ja tervis

Keha Super Attak

Triinu Entsik-Grünberg Tervis Pluss
PrindiSoovita sõbrale Facebook
Foto: Fotolia
Kui kollageen kehas väsib ja hakkab tasahilju ära hiilima, vajuvad paljud struktuurid lössi. Mida teha, et see nii ei juhtuks?
Kollageenist on iseäranis viimastel aegadel olnud palju juttu kui ühest imerelvast vananemise vastu. Eriti palju viitavad sellele kosmeetikareklaamid. Miks see nii on ja kui tähtsat rolli mängib kollageen vananemisel?

Mis on kollageen?
Looduses leidub proteiin kollageeni ennekõike imetajate lihas- ja sidekoes. See aitab hoida nahka pingul, elastse ja nõtkena ning tagada naharakkude pidevat uuenemist.

Kollageen on nagu liim, mis hoiab koos ja annab tugevuse keha struktuuridele

Kollageen moodustab 30% keha kõikidest proteiinidest. Viimastest koosneb omakorda sidekude, mis ühendab luid ja hoiab koos liigeseid. Samuti tuginevad proteiinidel kõõlused, mis ühendavad lihaseid luudega. Kollageen on nagu liim, mis hoiab koos ja annab tugevuse kõikidele keha tähtsamatele struktuuridele. Samuti sisaldavad kollageeni siseelundite seinu vooderdavad silelihaskoed, veresooned, seedetrakt, süda, sapipõis, põis, neerud, juuksed ja küüned.

Kollageeni nimetus pärineb kreekakeelsest sõnast kolla, mis tähendabki tõlkes liimi. Juba aastatuhandeid tagasi keedeti liimi justnimelt loomade nahast ja kõõlustest.

Varud ja ülesanded Kollageen takistab nahas patogeensete ainete, keskkonnas leiduvate mürkide ja mikroorganismide imendumist ning toimib vähirakkude vastaselt. Keha on suuteline kollageeni ise tootma, aga vanusega selle tootmine aeglustub ja seeläbi nõrgeneb rakkude struktuur. See oleneb suuresti geenidest, nahatüübist ja väliskeskkonna mõjudest, aga esimesed vananemise tunnused hakkavad ilmnema juba 25–30aastaselt: nahk muutub õhemaks ja on kergemini haavatav, juuksed muutuvad elutuks, nahk läheb kortsu ning liigesed ja kõõlused muutuvad jäigemaks. Sealjuures eristatakse n-ö sisemist ehk geneetilist ja välist vananemist.

Sisemise ehk loomuliku vananemise tempot dikteerivad paljuski geenid. Kuigi üldjoontes on sisemise vananemise kiirus paika pandud geneetiliselt, võib keskkond (näiteks stress, liigsöömine, toiduainete puudus jne) seda kiirendada. Uuringud on näidanud, et pikaealisuse saavutamiseks on oluline hoida kehakaal terve elu soovituslikus normis ja stabiilsena. Välise vananemise all mõistetakse ennekõike naha vananemist, mis sõltub otseselt päikesekiirgusest, stressist ja väliskeskkonna saastatusest

Pidur vananemisele
Kust ammutada kollageeni, mis aitaks meil aeglustada vananemisprotsessi? Välise vananemise vaatevinklist tasub suhtuda reservatsiooniga kollageeni sisaldavatesse kreemidesse ja muudesse ilutoodetesse, kuna kollageeni molekulid on liialt suured, et imenduda läbi naha. Ka ei ole seni täit kindlust, et naha alla toimetatuna suudaksid need tugevdada juba olemasoleva kollageeni struktuure.

Ennekõike on maksimaalse kollageenitaseme saavutamiseks organismis vajalik mitmekülgne ja vitamiinirikas toit.

Parimad partnerid – C, E ja oomega
C – kollageeni tootmisel organismis on olulise tähtsusega C-vitamiin, mida saame näiteks ohtralt avokaadost, kiivist, aga ka pea-, lill-, leht-, roos- ja spargelkapsast.
E – kollageeni kõige suuremaks vaenlaseks organismis on vabad radikaalid, millega aitavad võidelda antioksüdandid. Näiteks E-vitamiin, mida saame samuti rohkelt avokaadost, aga ka mustikatest, murakatest, mustast sõstrast ja tumedatest viinamarjadest.
Oomega – organismi aitab antioksüdantidega varustada ka lõhe, mis sisaldab oomega-3-rasvhappeid. Neid keha ise toota ei suuda, aga need aitavad parandada naha tekstuuri ja niisutust.

KOMMENTAARID

Lisa kommentaar

Uued retseptid

Rooskapsad sinepises koorekastmes

Argitoidud
Rooskapsad sinepises koorekastmes