Väikesed muudatused toidulaual – ja kilod kaovad!

Alusta aastat väikeste muudatustega oma igapäevases menüüs: joo limonaadi asemel mineraalvett, määri võileivale vähem margariini, söö suitsuvorsti asemel keedusinki ning friikartulite asemel keedukartuleid. Nii võid eneselegi ootamatult vabaned
Kõik dieedid jagunevad suures plaanis kolmeks: kaalukaotus vee arvelt (kiiresti, 2-3 kg tundidega), lihas- ja rasvkoe arvelt (2-3 kg nädalas) ja põhiliselt rasvkoe arvelt (väga aeglaselt, 250-500 g nädalas).
End näljutades ja võimete piiril aeroobset trenni tehes pole võimalik ilusat prinki figuuri saada, sest organismi võime mobiliseerida energia saamiseks keharasva on paraku piiratud. Keskmine inimene võib maksimaalselt kaotada keharasva 100-150 grammi päevas. Sellele vastab energiahulk 700-1000 kcal päevas (1g depoorasva annab u 7 kcal), just selle võrra tulekski igapäevast menüüd vähendada. Küll oleks tore, kui organism kogu puudujääva energia keharasva arvelt võtaks, kahjuks teeb ta seda aga teistest allikatest, ennekõike lihaskoe valkude arvelt. 
Kuidas saleneda nii, et lihased alles jääksid? Peamine on kannatlikkus. Süüa tuleb 500 kcal senisest igapäevasest menüüst väiksema kalorsusega toitu. Selline defitsiit on piisavalt väike, et säästa lihasmassi. Igapäevane toit peaks 90 protsendi ulatuses katma päevase energiavajaduse.
Kõige lihtsam on seda teha toidu rasvasisaldust vähendades. Päevas võid tarbida u 50 g rasvu (üldjuhul sööb eestlane aga päevas kaks korda rohkem). Otsustavalt oma igapäevase toidu rasvasisaldust vähendades võid kogused endiseks jätta. Kui tarvitad päevas kõigest 10 g vähem võid või tavalist margariini, "säästad" aastas 26 000 kcal ehk teisisõnu jääb puusadele ja tagumikule kogumata 3,65 kg puhast rasva.
Nähtava rasva vähendamisest siiski ei piisa, sest paljud toiduained - vorstid, sardellid, friikartulid jms - sisaldavad suures koguses nn peitrasvu. Selliste toiduainete väljaselgitamiseks uuri kaupluses hoolikalt pakendeid. Igale sellisele toiduainele leidub tänapäeval vähem rasvane alternatiiv.
Mõned soovitused

•    Ära söö õhtuti tärkliserikkaid (riis, makaronid, saiad, maisihelbed) ega suhkrut sisaldavaid toite.
•    Suitsetamisest loobujad peavad eriti hoolikalt jälgima toidu rasvasisaldust, sest u 70 % suitsetamise mahajätjaist võtab kaalus keskmiselt viis kilo juurde. Naised peaksid päevas tarbima u 20 g ja mehed 30 g rasva. Veresuhkru normaalse taseme säilitamiseks pead kindlasti kolm korda päevas korralikult sööma, kuid 200-300 kcal senisest vähem, sest ainevahetus suitsetamisest loobumise järel enamasti aeglustub.
•    Väldi toiduaineid, mis sisaldavad ohtralt nii rasva kui ka soola (soolapähklid, kartulikrõpsud). Niisamuti ei ole hea süüa koos rasva ja suhkrut (rasvane jäätis, piimašokolaad, koogid).

Kui valid kaupluses toiduaineid:

•    väldi lihatooteid, mis sisaldavad väheväärtuslikku kanalihamassi
•    vali teraviljatooted (leivad-sepikud, makaronid), mis sisaldavad täisterajahu
•    vali toiduained, mis sisaldavad võimalikult vähe loomseid rasvu ja suhkruid
Kuidas tarbida päeva jooksul vähem kaloreid?

1. Hommikusöögi ajal võid süüa 313 kcal vähem, kui sööd:
•    rasvatut maitsestamata jogurtit
•    tavalist müslit röstitud müsli asemel
•    kõige lahjemat margariini ja poole väiksemas koguses
•    suitsuvorsti asemel keedusinki
•    koorekohvi asemel suhkruta piimakohvi
2. Vahepala  puhul võid "säästa" 100 kcal, kui sööd šokolaadi asemel ühe apelsini
3. Lõunasöögi ajal võid "säästa" 360 kcal, kui sööd:

•    koore-kalasupi asemel selge leemega kalasuppi
•    võileival munavõi asemel kodujuustu
•    magustoiduks koogitüki asemel puuviljasalati
•    grillviinerite asemel tüki grillitud broilerifileed
•    kartulisalati asemel aurutatud köögivilju
4. Pärastlõunakohvi juues tarbid 365 kcal vähem, kui eelistad Viini saiale ühte küpsist ja mõnd puuvilja ning jood suhkruga koorekohvi asemel suhkruta piimakohvi.
5. Õhtusöögi ajal võid "säästa" 460 kcal, kui: 

•    asendad lõhepastas hapukoorekastme köögiviljalõikudega
•    jood klaasi 2,5% piima asemel rasvatut piima
6. Teleri ees näksides sööd 450 kcal vähem, kui eelistad:
•    pudelile magusale siidrile klaasi veini mulliveega
•    sööd 100 g sinihallitusjuustu asemel 100 g tükeldatud paprika-, kurgi-, selleriviile, tsukiini-, kaalika-, ananassi- või melonitükke

 
MINU HINNE
KOMMENTAARID
Lisa kommentaar
Nimi:
Sisu:
Lisa
juba proovitud 06.jaan 2011 13:20
Kaal ei lange,kuigi kõik need nipid kasutusel.
Mariliis74 04.jaan 2011 14:06
Üritan minagi neid näpunäiteid kasutada. Eesmärgiks oleks 5 kg alla võtta :P
kriipsunuku 03.jaan 2011 19:19
Mõistlikud nipid tegelikult aitavad, aga kõik oleneb ka inimesest endast ;-) Paljudel on tõesti nii, et lihtsalt kuhugi ei taha üleliigsed kilod kaduda
kaaluhoidja 03.jaan 2011 15:13
kõiki nippe kasutasin juba eelmisel aastal, lisaks 2-3 korda nädalas tunniajaline trenn ja kaal ei kuku mitte üks gramm :( tahaks veel alla võtta 5 kilo, kuid nagu kinni keevitatud oleks see pekk.
MariLiis93 03.jaan 2011 12:12
Ei tee dieeti ja ei suuda kinni ka kindlasti pidada, olen juba kord siukene kes öösiti näksib:)
tea2323 03.jaan 2011 12:03
juba eilsest alustasin sarnaste dieedinippidega ja kavatsen vähemalt paar nädalat nii jätkata
avelia 03.jaan 2011 11:45
Paljud nipid juba ammu kasutusel, aga eks peab rohkem pingutama, et selle kaalu liikuma saaks.
elukas 03.jaan 2011 10:56
võtan ka ennast sel aastal kätte. eesmärk on kaalus kaotada 15 kilo
vanessa123 03.jaan 2011 08:22
Väga õpetlik ja kasulik artikkel
1