Söö nagu armastus-
jumalanna

Autor: Kaire Kenk
“Pole olemas häid ega halbu rasvhappeid, nende tasakaal peab lihtsalt paigas olema,” ütleb rasvarikka oomega-3-dieedi ehk Aphrodite dieedi väljatöötaja Artemis P. Simopoulus.
Naiste tervisele on tervislikud rasvhapped oomega-6 ja oomega-3 äärmiselt olulised, sest need soodustavad rasvapõletust, leevendavad valu ja põletikke, kiirendavad lihaste ja liigeste taastumist ning lihaskasvu. Samuti muudavad nad lihased insuliinile tundlikumaks ja aitavad säilitada glutamiinivarusid.Rasvhapped olgu tasakaalus
Oomega-3 ja oomega-6 kuuluvad asendamatute rasvhapete hulka, sinu organism neid ise sünteesida ei suuda ja sa pead need saama toiduga. Et oma olemuselt toimivad oomega-6 ja oomega-3 vastanditena, on väga tähtis nende tasakaal organismis.
Oomega-6- ja oomega-3-rasvhapete suhe on uus trend toitumisteaduses. See suhe ei tohiks ületada vahekorda 4 : 1. Iidsetel aegadel on inimese toidus olnud w-6 ja w-3 suhe 3 : 1. Tänapäeva toidus on see suhe 10-25 : 1, mis on üks südamehaigustesse ja vähki haigestumise põhjusi.
Tänapäeval puuduvad oomega-3-rasvhapped igapäevasest valmistoidust peaaegu täielikult. Pea kõik taimsed rasvad sisaldavad aga ohtralt oomega-6-rasvu. Peale õlitaimede leidub palju oomega-6-rasvhappeid ka teraviljas. Taimedes leidub oomega-3-rasvhapet põhiliselt alfalinoleenhappe (ALA) kujul, kalas ja mereandides EPA- ja DHA-rasvhapetena.
Üks paremaid oomega-3-rasvhapete allikaid on linaseemned ja linaseemneõli. Oomega-6- ja oomega-3-rasvhappeid on linaõlis vastavalt 16 ja 57% (suhe 1 : 3,5). Probleemiks on aga linaseemneõli spetsiifiline maitse. Ka rapsiõli on hea, kuigi selle oomega-6/3 suhe 2 : 1 on linaseemneõlist kehvem.
Üks vähe levinud, kuid lausa ideaalne oomega-3-rasvhapete allikas on põldtudraõli (Camelina sativa). Selle õli oomega-6/3 suhe on 1 : 2,5! Kahjuks on põldtudraõli müügil vaid Soome tervisepoodides.
Oliiviõli, mis ei sisalda peaaegu üldse oomega-3-rasvhappeid, on siiski tervislikum kui teised taimeõlid, sest ei tõsta organismi oomega-6-koormust. Kõiki taimeõlisid tuleks tarbida külmpressituna.Kalli apteegiõli asemel odav kala
Kust siis kallite apteegiõlide kõrval veel oomega-3-rasvhappeid ammutada?
Oomega-3-rasvhapete parimad allikad pole sugugi mitte forell ja lõhe, nagu tavaliselt arvatakse. Ka hea ja odav heeringas, sardiini- ja sardinellakonservid, samuti rohelised köögiviljad, pähklid ja seemned peaksid kuuluma selle dieedi ajal igapäevasele toidulauale.Oomega-3-dieedi näidispäev
Hommikusöök: Hapupiim tavapäraste helveste või müsliga. Ära söö röstitud müslit või suhkrustatud maisihelbeid, vaid eelista täisteratooteid. Lisa helvestele (müslile) üks viilutatud banaan ja veidi vedelat mett.
Vahepala: Üks õun, väike peotäis sarapuupähkleid.
Lõunasöök: Kreeka salat rohelistest lehtköögiviljadest, tomatitest, Türgi ubadest, veidikesest fetajuustust ning linaseemne-oliiviõlikastmest. Kõrvale hauka üks täisterakukkel.
Vahepala: Väike tops rasvatut jogurtit, mõned viilutatud porgandid.
Õhtusöök: Portsjon grillitud lõhet ahjukartuli ja aurutatud spargelkapsaga. Miks süüa oomega-rasvhappeid?
  • Vähendab südame-veresoonkonna haiguste riski, samas peavad teatud südameprobleemidega inimesed oomega-rasvhapete manustamist eelnevalt arstiga kooskõlastama. Kalaõli kasutamise boonusena on täheldatud ka liiga kõrge vererõhu alanemist.
  • Kalaõli on kasulik veresoonte laiendite korral, sest kalaõli toetab vereringlust, vähendades nii omakorda trombi tekke ohtu.
  • Oomega-3-rasvhape aitab depressiooni ja ärevushäirete korral, samuti on arvatud, et oomega-rasvhapetest rikas toit parandab käitumis- ja õppimishäiretega laste toimetulekut.
  • Linaseemneõlil on leitud vähivastast toimet, eelkõige rinna- ja eesnäärmevähi puhul.
  • Regulaarne kalasöömine aitab vältida enneaegsete ja liiga väikeste laste sündi, samas ei soovitata rasedatel elavhõbedasisalduse tõttu süüa suuri lihasööjaid kalu, nt tuunikala.
 
MINU HINNE
KOMMENTAARID
Lisa kommentaar
Nimi:
Sisu:
Lisa