Uudiskiri Instagram Facebook
 
Toit ja tervis

Söö nagu armastus-
jumalanna

Toit ja tervis

Söö nagu armastus-
jumalanna

Kaire Kenk
PrindiSoovita sõbrale Facebook
Foto: Daisy Lappard
“Pole olemas häid ega halbu rasvhappeid, nende tasakaal peab lihtsalt paigas olema,” ütleb rasvarikka oomega-3-dieedi ehk Aphrodite dieedi väljatöötaja Artemis P. Simopoulus.
Naiste tervisele on tervislikud rasvhapped oomega-6 ja oomega-3 äärmiselt olulised, sest need soodustavad rasvapõletust, leevendavad valu ja põletikke, kiirendavad lihaste ja liigeste taastumist ning lihaskasvu. Samuti muudavad nad lihased insuliinile tundlikumaks ja aitavad säilitada glutamiinivarusid.Rasvhapped olgu tasakaalus
Oomega-3 ja oomega-6 kuuluvad asendamatute rasvhapete hulka, sinu organism neid ise sünteesida ei suuda ja sa pead need saama toiduga. Et oma olemuselt toimivad oomega-6 ja oomega-3 vastanditena, on väga tähtis nende tasakaal organismis.
Oomega-6- ja oomega-3-rasvhapete suhe on uus trend toitumisteaduses. See suhe ei tohiks ületada vahekorda 4 : 1. Iidsetel aegadel on inimese toidus olnud w-6 ja w-3 suhe 3 : 1. Tänapäeva toidus on see suhe 10-25 : 1, mis on üks südamehaigustesse ja vähki haigestumise põhjusi.
Tänapäeval puuduvad oomega-3-rasvhapped igapäevasest valmistoidust peaaegu täielikult. Pea kõik taimsed rasvad sisaldavad aga ohtralt oomega-6-rasvu. Peale õlitaimede leidub palju oomega-6-rasvhappeid ka teraviljas. Taimedes leidub oomega-3-rasvhapet põhiliselt alfalinoleenhappe (ALA) kujul, kalas ja mereandides EPA- ja DHA-rasvhapetena.
Üks paremaid oomega-3-rasvhapete allikaid on linaseemned ja linaseemneõli. Oomega-6- ja oomega-3-rasvhappeid on linaõlis vastavalt 16 ja 57% (suhe 1 : 3,5). Probleemiks on aga linaseemneõli spetsiifiline maitse. Ka rapsiõli on hea, kuigi selle oomega-6/3 suhe 2 : 1 on linaseemneõlist kehvem.
Üks vähe levinud, kuid lausa ideaalne oomega-3-rasvhapete allikas on põldtudraõli (Camelina sativa). Selle õli oomega-6/3 suhe on 1 : 2,5! Kahjuks on põldtudraõli müügil vaid Soome tervisepoodides.
Oliiviõli, mis ei sisalda peaaegu üldse oomega-3-rasvhappeid, on siiski tervislikum kui teised taimeõlid, sest ei tõsta organismi oomega-6-koormust. Kõiki taimeõlisid tuleks tarbida külmpressituna.Kalli apteegiõli asemel odav kala
Kust siis kallite apteegiõlide kõrval veel oomega-3-rasvhappeid ammutada?
Oomega-3-rasvhapete parimad allikad pole sugugi mitte forell ja lõhe, nagu tavaliselt arvatakse. Ka hea ja odav heeringas, sardiini- ja sardinellakonservid, samuti rohelised köögiviljad, pähklid ja seemned peaksid kuuluma selle dieedi ajal igapäevasele toidulauale.Oomega-3-dieedi näidispäev
Hommikusöök: Hapupiim tavapäraste helveste või müsliga. Ära söö röstitud müslit või suhkrustatud maisihelbeid, vaid eelista täisteratooteid. Lisa helvestele (müslile) üks viilutatud banaan ja veidi vedelat mett.
Vahepala: Üks õun, väike peotäis sarapuupähkleid.
Lõunasöök: Kreeka salat rohelistest lehtköögiviljadest, tomatitest, Türgi ubadest, veidikesest fetajuustust ning linaseemne-oliiviõlikastmest. Kõrvale hauka üks täisterakukkel.
Vahepala: Väike tops rasvatut jogurtit, mõned viilutatud porgandid.
Õhtusöök: Portsjon grillitud lõhet ahjukartuli ja aurutatud spargelkapsaga. Miks süüa oomega-rasvhappeid?
  • Vähendab südame-veresoonkonna haiguste riski, samas peavad teatud südameprobleemidega inimesed oomega-rasvhapete manustamist eelnevalt arstiga kooskõlastama. Kalaõli kasutamise boonusena on täheldatud ka liiga kõrge vererõhu alanemist.
  • Kalaõli on kasulik veresoonte laiendite korral, sest kalaõli toetab vereringlust, vähendades nii omakorda trombi tekke ohtu.
  • Oomega-3-rasvhape aitab depressiooni ja ärevushäirete korral, samuti on arvatud, et oomega-rasvhapetest rikas toit parandab käitumis- ja õppimishäiretega laste toimetulekut.
  • Linaseemneõlil on leitud vähivastast toimet, eelkõige rinna- ja eesnäärmevähi puhul.
  • Regulaarne kalasöömine aitab vältida enneaegsete ja liiga väikeste laste sündi, samas ei soovitata rasedatel elavhõbedasisalduse tõttu süüa suuri lihasööjaid kalu, nt tuunikala.
 

Uued retseptid

Rooskapsad sinepises koorekastmes

Argitoidud
Rooskapsad sinepises koorekastmes