Halb enesetunne söögist?

Ühekülgne toidusedel karistab keha energiapuuduse, alakaalu või rasvumise ning naha-, küünte- ja juuksemuredega.
Mure: nõrkus ja väsimus
Põhjus:
liiga vähe kaloreid
Tervisele on ohtlik, kui naine sööb pidevalt lubatust vähem. Praegu on küll popp olla haiglaselt peenike, kuid ei tasu unustada, et vaid toidust saadav energia tagab keha lakkamatu ja normaalse toimimise. Vähe süües aeglustub ainevahetus ning energia hankimiseks kasutatakse hoopis lihasmassi. Äärmuslikel juhtudel jääb ära menstruatsioon, sest organism peab end ka säästurežiimil kuidagi elus hoidma. 600 kcal päevas on ilmselgelt vähe, sest üks keskmise suurusega küps banaan annab juba 180 kcal. Normaalne toiduenergia on 1800–2400 kcal, see sõltub inimese kaalust, pikkusest ja füüsilisest koormusest. Säärase kalorihulga saab menüüst, mis koosneb hommikupudrust ja mahlast, ennelõunasest puuviljasnäkist, supist ja salatist, jogurtist ning õhtusest rikkalikust tuunikalasalatist.
Lahendus: Kui tahad kindlasti kaalu langetada, siis räägi esmalt arsti või treeneriga dieettoitumisest ja treeningu põhimõtetest. Rasvade põletamiseks peab varuma aega, sest mõistlik kõhnumine toimub aeglaselt. Alati tuleb meeles pidada, et 1200 kcal päevas on alampiir, sest väiksema toiduenergiaga ei suuda organism korralikult toimida. Mitu korda nädalas spordisaalis käiv naine võib rahulikult 2000 kcal süüa, sest rasvapolster teda ei ohusta. Kalorite arvutamiseks kaalu toitu ja loe infot toote etiketilt. NB! Igapäevane toit peab sisaldama kõiki eluks vajalikke toitaineid – valke, rasvu, süsivesikuid ning vitamiine ja mineraale.
Külasta arsti:
- kui oled hoolimata napist söögist ülekaaluline. Ilmselt vajad korralikku terviseskriiningut ning toitumis- ja elustiilianalüüsi.
- kui korralikust ja mitmekesisest toitumisest hoolimata pole tulemusi ikka näha. Oled endiselt väsinud ja sul on vähe energiat.
Mure: meeleolumuutused, masendus ja suurenenud isu
Põhjus:
suure valgu- või väikese süsivesikusisaldusega dieet
Kui sööd päevas vähem kui 50 grammi süsivesikuid (neli viilu röstsaia), väheneb heaoluhormooni serotoniini tootmine ajus. Kuid just serotoniin tasakaalustab nii tuju kui ka isu. Kui seda hormooni pole organismis piisavalt, ei pruugi täiskõhutunnet tekkidagi. Süsivesikud peaksid andma 60 protsenti päevasest toiduenergiast, lapseootel või imetavad naised vajavad veelgi rohkem. Suure valgusisaldusega menüü (Atkinsi dieet) ähvardab lihaskrampide, nõrkuse ja kõhulahtisusega. Rohkelt söövad proteiini atleetvõimlejad, kes soovivad lihast kasvatada. Selline toitumine võib olla õigustatud ainult võistluseelsel ajal, et keha rasvanäitajat vähendada, kuid valgurikas dieet ei tohi saada tavalise inimese elustiiliks. Mitmekesine söögisedel peab sisaldama 0,8–1,2 g valke ühe kilogrammi kehakaalu kohta. 200-grammises kanafilees on 30 g, munas 6,5 g ja 100 grammis mozzarellas 20 g valku.
Lahendus: süsivesikuvaest dieeti on raske pidada. Tähtsate ajukemikaalide, hormoonide ja peptiidide tasakaaluks lihtsalt peab organism piisaval hulgal süsivesikuid saama. Puudujääk väljendub kohe suurenenud isus. Hoidmaks veresuhkrut tasakaalus ning ennetamaks meeleolukõikumisi ja pidurdamatut söömist, tuleb valida komplektsete (aeglaselt seeduvate – toim) süsivesikute rikas toit. Hoia menüüs kartul, täisteratooted, brokoli, kapsas, oad-herned ja peet. Kasulikud valgud ja rasvad on kalatoodetes, linnulihas, pähklites ja õlis. Kiire energialaengu annavad puuviljad ja mahl, kuid rohke suhkru tõttu jäta need pigem päevaseks kui õhtuseks vahepalaks. Kahe toidukorra vahel ei tohi olla rohkem kui kolm-neli tundi. Mõõdukas sport ohjeldab isu ja tõstab loomulikul viisil heaoluhormoonide taset kehas.
Külasta arsti:
- kui muutuv meeleolu halvab tööd ja igapäevaseid tegevusi ning masendus kestab juba nädalaid. Külasta arsti ka siis, kui kurvameelsust ja apaatiat ei suuda peletada saun, puhkus, sport ja sõbrad. Võid vajada psühholoogi nõustamist ja/või antidepressante.
- kui ebatavaline söögiisu kestab juba pikemat aega ja võtad seetõttu kaalus juurde. Sa võid vajada terviseskriiningut ja/või psühholoogi nõustamist, et leida stressi põhjustajad ja muuta elustiili. Kui tööl või eraelus on pinged, hakkavad inimesed alateadlikult rohkem sööma. Soovitakse just küllastustunnet tekitavat rasket vürtsikat toitu ning šokolaadi, küpsiseid ja komme, mis annavad kiiresti energiat.
Mure: peavalud
Põhjus:
toidus leiduvad kemikaalid
Paljusid inimesi ei mõjuta toidus leiduvad kemikaalid üldse, teistel avaldub see aga tervisehädana. Punases veinis, maksas, ubades ja juustus leiduv türamiin on tuntumaid ärritajaid. Pahandust tekitavad ka viinerites, salaamivorstis ja konserveeritud lihas olevad nitraadid, mis annavad tootele kauni punase värvi ning Hiina toidus ja salatikastmetes leiduv maitsetugevdaja mononaatriumglutamaat. Kui kannatad tihti peavalu käes, söö-joo vähem piimatooteid, šokolaadi, pähkleid, suitsukala ja kohvi, mis ajavad enesetunde veelgi kehvemaks.
Lahendus: pea toitumispäevikut, sest nii näed must-valgel, mida oled söönud ja kuidas see sind mõjutas. Ära proovi kahtlust äratanud toitu mitu nädalat, seejärel lülita see jälle vähehaaval menüüsse. Kui peavalu on tagasi, oled süüdlase leidnud.
Külasta arsti:
- kui peavalu tekib äkki ja on eriti valus
- kui menüü korrastamine ei anna mõne kuu jooksul tulemusi ning ebamäärased peavalud jätkuvad.
Mure: kõhukinnisus või -lahtisus
Põhjus: kiudainevane menüü või toidutalumatus
Naised kaebavad sageli tundliku kõhu üle, mis alatasa kergelt valutab ja on lahti, kinni või puhitunud. Menüüd analüüsides võid märgata, et sööd vähe kiudaineid. Riskigruppi kuuluvad need, kes armastavad valgest jahust tooteid ja piimasaadusi ning väldivad puu- ja köögivilju ning täisteratooteid. Kui toidus on vähe kiudained, kuhjuvad jääkained soolte seintele ja moodustavad sinna seisva massi. Varjatud toidutalumatus põhjustab kroonilist väsimust, migreeni, tüsenemist ja seletamatut depressiooni. Süüdlaseks võib osutuda mõni väga lugupeetud ja levinud toiduaine, nagu sai, piim või pasta. Suhteliselt levinud on piimasuhkru ehk laktoosi ja piimavalgu ehk kaseiini talumatus. Paljudel juhtudel ei olda toidutalumatusest üldse teadlik ega osata kehva enesetunnet toiduga seostada. 
Lahendus: Jälgi teadlikult, kas seedehäiretel ja teatud toitudel on mingi seos. Kui oled hädas kõhukinnisusega, lisa igapäevasele toidule 25–35 g kiudaineid – salatitele seemneid, putrudele nisukliisid, snäkiks võta kuivatatud puuvilju ja pähkleid. Kiudainerikkad on täisteraleib ja -helbed, oad, läätsed ja köögiviljad. Kui su seedesüsteem on tundlik, võib kõhulahtisuse või -valu vallandada ainult üks tühja kõhu peale söödud puuvili. Eelista täispiimale hapendatud tooteid, kuhu on lisatud häid baktereid, mis parandavad soolte mikrofloorat ning on seetõttu kergemini omastatavad. Asenda valgest jahust tooted tumeda leivaga või jäta jahutooted üldse söögisedelist välja. Äärmuslikumal juhul põed tsöliaakiat, mis väljendub kroonilise kõhulahtisuse ja kõhnumisena. Haigusnähte vallandavad rukki-, nisu-, odra- ja kaeratooted. Haiguse ohjeldamiseks ja raviks jälgi arsti kontrolli all ranget teravilja- ehk gluteenivaba dieeti.
Külasta arsti:
- kui kõhuvalu on ebatavaliselt äge ja sellega kaasneb oksendamine, kõhulahtisus ja/või palavik.
- kui kõhulahtisus või -kinnisus kestab rohkem kui kolm päeva ning sellega kaasneb kaalulangus või muud ebamugavused. Ebamäärane kõhulahtisus viitab ärritatud soole sündroomile. Krooniline kõhukinnisus võib põhjustada haavandeid ja hemorroidide ning vajab seetõttu kindlasti ravi.
Mure: väljalangevad juuksed
Põhjus: vähe rauda, A- ja C-vitamiini. Proteiinivaene ja vähekalorine toit.
Juuksed koosnevad peamiselt valgust, seetõttu ära imesta, kui liha, piima, A- ja C-vitamiini vältides “õnnistatakse” sind sorgus lokkidega. Juuste seisund näitab, milline on kogu organismi olukord. Erinevalt küüntest, mida on vitamiinidega väga raske tugevdada, aitab pooleaastane “juuksekokteil” A- ja B-grupi ning  E- ja C-vitamiinidest tõesti tugevamad kiharad kasvatada.
Lahendus: söö mitmekesiselt ja piisavalt ning pööra tähelepanu A-vitamiini rikastele toiduainetele. Krõmpsuta porgandit ja spinatit, ära pelga muna, maksa ja piimatooteid, sealhulgas võid. C-vitamiini saab hõlpsalt marjadest, puuviljadest, tsitruselistest ja toorest hapukapsast, mis parandab ka seedimist. Varusta end heade rasvadega, lisades külmpressitud taimeõli, pähkleid ja seemneid igapäevasele toidule.
Külasta arsti:
- kui kiharad langevad salguti või täheldad kiiret juuksekadu (rasedusjärgsel ajal on see tavaline, seetõttu ei vaja arsti sekkumist). Põhjus võib olla ka kilpnäärme töös. Vahel harva võib liigne A-vitamiini manustamine juustekaoni viia.
- kui juuksed langevad pärast tugevat psüühilist traumat. Ka krooniline stress võib ajapikku juukseid hõrendada.
Mure: PMS
Põhjus:
liiga soolane või magus kiudainevaene toit
Kuigi enne päevi kiusavad sind kõikvõimalikud isud, pea meeles, et kartulikrõpsud, jäätis ja pirukad võimendavad veelgi menstruatsioonieelset kaamosetunnet. Sool tekitab organismis veepeetust, kofeiin ja suhkur võimendavad meeleolumuutusi. Kiudainete vähesus põhjustab kõhukinnisust, mis ilmneb just enne menstruatsiooni.
Lahendus: et PMSiga kergemini toime tulla, söö kiudainerikast toitu, piirdu tassi kohviga päevas ning ära lisa toitudele soola, sest leivas, singis, pakisuppides ja poolfabrikaatides on seda niigi ülearu. Rahvasuu räägib, et veepeetuse puhul aitab värske kapsas puhitusetunnet leevendada. Olemist kergendab ka 1000 mg kaltsiumi päevas – hakka seda juba nädal enne oodatavat menstruatsiooni võtma. Alati tuleb kasuks värskes õhus liikumine ja kerge sport.
Külasta arsti:
- kui meeleolumuutused (närvilisus, apaatia, kurvameelsus) ning halb enesetunne (väsimus, peavalu) segavad tööd ja igapäevast elu. Proovi mungapiprapreparaati, mida müüakse apteegi käsimüügis.
MINU HINNE
KOMMENTAARID
Lisa kommentaar
Nimi:
Sisu:
Lisa
Karupoeg Puhh 05.dets 2008 19:41
Väga maitsev supp.Tomat ja mustad oliivid sobisid ideaalselt.Ei lisanud ainult kalapuljongikuubiku-
t,kuna ei leidnud seda poest.
Putakas 29.nov 2008 01:16
Loorberileht on kindel tõesti, samuti sibul. Mis supp see üldse ilma sibulata on? Ma jällegi poleks niiväga kindel retseptis ja selle kogustes ja just nimelt peenema lõhesupi koostises sobibki hästi tomat. Kui kalasuppi mingist muust kalast teha, võib herneid ja maisi ja mida iganes lisada, vanasti sobis kalaleemnd ka väga hästi keedumuna. Kindlasti jätaks rammusast lõheleemest ära puljongikuubiku, aga maitsestaks tugevamalt kõikvõimalike Santa Maria lemmikutega. Ja Prantsuse sibulasupp ... see on hoopis teine teema ja super hea!
1