Toidusedel tervislikumaks

Väikesi kavalusi toidusedeli kergemaks ja tervislikumaks muutmiseks (kuid mitte maitse arvel!)
*Või asemel pruukige leivamäärdeks lahjasid (12 – 31%) toorjuustusid
*Valige rasvaste juustude asemel väherasvased, mis annavad 2 – 3 korda vähem energiat
*Hea toorjuustu saamiseks nõrutage vedelat jogurtit 12 – 24 tundi ja maitsestage soovikohaselt
*Sööge palju suppe, mis külmutatud köögiviljade ja leemekuubikute kasutamisel valmivad hõlpsasti ja võimaldavad lõputut varieerimist
*Kuumade kastmete valmistamisel kasutage ohtrasti tomatihoidiseid, lisaks suurepärasele maitsele ja rasva vähendamisele alandavad oluliselt ka südamehaiguste riski
*Valmistage ka lasanje mitte hakkliha- ja juustukastmetega, vaid kodujuustu ja paksuks hautatud tomatikastmega
*Külmades kastmetes ja dippides kasutage jogurtit, läbi sõela hõõrutud kodujuustu või kohupiima, kergeid majoneese, tomati baasil valmistatud vürtsikastmeid, aga ka puu- ja köögiviljapüreesid

*Pruukige soola asemel kuivatatud ürte ja ka vürtse, mis teevad toidu isuäratavaks
*Rasvas praadimise asemel küpsetage lihapalle ja -kooke kuumas ahjus küpsetuspaberiga kaetud pannil; kergelt õliga pintseldatud naturaalsed lihalõigud küpsetage ülakuumusega ahjus
*Asendage friikartulid ja kartulikrõpsud ahjus küpsetatud, hästimaitsestatud kartulisektoritega
*Koogiküpsetamisel asendage valge nisujahu täisterajahuga, milles on ohtrasti seedimist soodustavaid ja pikaajalise täiskõhutunde tekitavaid kiudaineid
*Suhkru võite asendada sünteetiliste magusainetega; küpsetamisel aga uurige alati, kas ja kui kaua aine kannatab kuumutamist. NB! Lapseootel emad ja lapsed peaksid eelistama looduslikke magusaineid

*Muretaignast pirukapõhjas asendage osa rasvast porgandi- või kartulipüreega; maitse selle all ei kannata, porgandi kasutamisel aga isegi pareneb

*Pirukakattes pruukige rasvase riivjuustu asemel kodujuustu (kuni 5%) või lahjat kõva juustu (17%), hapukoore asemel lahjat jogurtit; terved munad aga asendage osaliselt vahustatud munavalgetega, võttes 2 munavalget ühe terve muna asemel
*Pruukige toiduvalmistamisel ohtrasti köögivilja, mis teadlaste uusimate soovituste kohaselt ei pea sugugi olema toores. Otse vastupidi – kuumtöötlemine muudab enamiku mineraalide ja toitainete omastatavuse kuni 6 korda efektiivsemaks; eriti kehtib see see kapsa, spargelkapsa ja tomati puhul

*Järelroaks valmistage vahustatud marjatarretisi ning lahjast kohupiimast, jogurtist ja marjadest valmistatud lihtsaid tarretisi ja vahtusid; plombiiri asemel ostke näiteks metsamarja-biojogurtijäätist, mis pehmenenult maitseb paremini kui vahukoor
*Kui küpsetate munapiimas leotatud saiaviilud praadimise asemel ahjupannil ning asendate munad osaliselt munavalgetega, vähendate rasvast saadavate kalorite osakaalu tervelt kolm korda
*35% või 38% vahukoore asemel otsige suurpoodidest mitu korda lahjemaid vahustuvaid taimerasvasegusid, mis asendavad suurepäraselt vahukoort
Mõnigaid kasulikke fakte, mis võiksid teid abistada toidusedeli koostamisel:
*Täis-teraviljatoodete liitsüsivesikute ümbertöötamiseks peab organism kulutama lisaenergiat. Suhkur seevastu on lihtsüsivesik, mis imendub hõlpsasti ja aitab nobedasti tõsta veresuhkru taset.

*Suure osa rasvadest saame me peidetud kujul peamiselt keeduvorstidest ja viineritest, aga ka juustust ja teistest rasvastest piimatoodetest

*Nähtavat rasva saame argipäevadel kõige enam võist, õlist ja margariinist ning rasvasest lihast

*Häid rasvu nagu õigesti valitud toiduõli ja kalarasv peab organism saama iga päev, täiesti rasvavaba. dieet on ohtlik ja tekitab peagi rasvas lahustuvate elutähtsate A, D ja E vitamiinide vaeguse


Ning lõpuks veel mõned head ja praktikas end õigustanud nõuanded:
*Ärge rajage oma menüü muutmist kiirete tulemuste saavutamisele, vaid tehke plaanid pika aja peale

*Toidusedelis ühekorraga tehtavad muudatused olgu suhteliselt väikesed, kuna need kinnistuvad alati kiiremini ja jäävamalt kui radikaalsed

*Kui taotlete kaalulangust, ärge püüdke muutuda oma lemmik-filmitähe sarnaseks, vaid lihtsalt veidi saledamaks iseendaks

*Kui mahutate oma ootused reaalsetesse raamidesse, on pettumisvõimalus väiksem

*Kui tingimata soovite ennast kaaluda, tehke seda kindlal päeval kord nädalas, sest kaal muutub hüppeliselt

*Te ei pea loobuma ðokolaadist või muust meelistoiduainest “nüüd ja igavesti”, vaid võite selle tarbimist piirata või viia maiustamise puhkepäevale

*Katsuge mitte tekitada seoseid söömise ja tegevuse vahel (enamasti TV vaatamine või lugemine), kuna siis hakkab tegevus välja kutsuma nn valenälga, mil pole tühja kõhuga midagi ühist

*Oleks hea, kui teie uus eluviis ei keskenduks mitte niivõrd kehakaalule, kui tervisele ja heale enesetundele

*Olgu teie kehakaal milline tahes, olge selle isand. Ärge laske tekkida olukorda, kus kehakaal hakkab teie elu hakkab määrama.

Maire Suitsu

 
MINU HINNE
KOMMENTAARID
Lisa kommentaar
Nimi:
Sisu:
Lisa