Uudiskiri Instagram Facebook
 
Toit ja tervis

Toidusedel tervislikumaks

Toit ja tervis

Toidusedel tervislikumaks

PrindiSoovita sõbrale
Väikesi kavalusi toidusedeli kergemaks ja tervislikumaks muutmiseks (kuid mitte maitse arvel!)
*Või asemel pruukige leivamäärdeks lahjasid (12 – 31%) toorjuustusid
*Valige rasvaste juustude asemel väherasvased, mis annavad 2 – 3 korda vähem energiat
*Hea toorjuustu saamiseks nõrutage vedelat jogurtit 12 – 24 tundi ja maitsestage soovikohaselt
*Sööge palju suppe, mis külmutatud köögiviljade ja leemekuubikute kasutamisel valmivad hõlpsasti ja võimaldavad lõputut varieerimist
*Kuumade kastmete valmistamisel kasutage ohtrasti tomatihoidiseid, lisaks suurepärasele maitsele ja rasva vähendamisele alandavad oluliselt ka südamehaiguste riski
*Valmistage ka lasanje mitte hakkliha- ja juustukastmetega, vaid kodujuustu ja paksuks hautatud tomatikastmega
*Külmades kastmetes ja dippides kasutage jogurtit, läbi sõela hõõrutud kodujuustu või kohupiima, kergeid majoneese, tomati baasil valmistatud vürtsikastmeid, aga ka puu- ja köögiviljapüreesid

*Pruukige soola asemel kuivatatud ürte ja ka vürtse, mis teevad toidu isuäratavaks
*Rasvas praadimise asemel küpsetage lihapalle ja -kooke kuumas ahjus küpsetuspaberiga kaetud pannil; kergelt õliga pintseldatud naturaalsed lihalõigud küpsetage ülakuumusega ahjus
*Asendage friikartulid ja kartulikrõpsud ahjus küpsetatud, hästimaitsestatud kartulisektoritega
*Koogiküpsetamisel asendage valge nisujahu täisterajahuga, milles on ohtrasti seedimist soodustavaid ja pikaajalise täiskõhutunde tekitavaid kiudaineid
*Suhkru võite asendada sünteetiliste magusainetega; küpsetamisel aga uurige alati, kas ja kui kaua aine kannatab kuumutamist. NB! Lapseootel emad ja lapsed peaksid eelistama looduslikke magusaineid

*Muretaignast pirukapõhjas asendage osa rasvast porgandi- või kartulipüreega; maitse selle all ei kannata, porgandi kasutamisel aga isegi pareneb

*Pirukakattes pruukige rasvase riivjuustu asemel kodujuustu (kuni 5%) või lahjat kõva juustu (17%), hapukoore asemel lahjat jogurtit; terved munad aga asendage osaliselt vahustatud munavalgetega, võttes 2 munavalget ühe terve muna asemel
*Pruukige toiduvalmistamisel ohtrasti köögivilja, mis teadlaste uusimate soovituste kohaselt ei pea sugugi olema toores. Otse vastupidi – kuumtöötlemine muudab enamiku mineraalide ja toitainete omastatavuse kuni 6 korda efektiivsemaks; eriti kehtib see see kapsa, spargelkapsa ja tomati puhul

*Järelroaks valmistage vahustatud marjatarretisi ning lahjast kohupiimast, jogurtist ja marjadest valmistatud lihtsaid tarretisi ja vahtusid; plombiiri asemel ostke näiteks metsamarja-biojogurtijäätist, mis pehmenenult maitseb paremini kui vahukoor
*Kui küpsetate munapiimas leotatud saiaviilud praadimise asemel ahjupannil ning asendate munad osaliselt munavalgetega, vähendate rasvast saadavate kalorite osakaalu tervelt kolm korda
*35% või 38% vahukoore asemel otsige suurpoodidest mitu korda lahjemaid vahustuvaid taimerasvasegusid, mis asendavad suurepäraselt vahukoort
Mõnigaid kasulikke fakte, mis võiksid teid abistada toidusedeli koostamisel:
*Täis-teraviljatoodete liitsüsivesikute ümbertöötamiseks peab organism kulutama lisaenergiat. Suhkur seevastu on lihtsüsivesik, mis imendub hõlpsasti ja aitab nobedasti tõsta veresuhkru taset.

*Suure osa rasvadest saame me peidetud kujul peamiselt keeduvorstidest ja viineritest, aga ka juustust ja teistest rasvastest piimatoodetest

*Nähtavat rasva saame argipäevadel kõige enam võist, õlist ja margariinist ning rasvasest lihast

*Häid rasvu nagu õigesti valitud toiduõli ja kalarasv peab organism saama iga päev, täiesti rasvavaba. dieet on ohtlik ja tekitab peagi rasvas lahustuvate elutähtsate A, D ja E vitamiinide vaeguse


Ning lõpuks veel mõned head ja praktikas end õigustanud nõuanded:
*Ärge rajage oma menüü muutmist kiirete tulemuste saavutamisele, vaid tehke plaanid pika aja peale

*Toidusedelis ühekorraga tehtavad muudatused olgu suhteliselt väikesed, kuna need kinnistuvad alati kiiremini ja jäävamalt kui radikaalsed

*Kui taotlete kaalulangust, ärge püüdke muutuda oma lemmik-filmitähe sarnaseks, vaid lihtsalt veidi saledamaks iseendaks

*Kui mahutate oma ootused reaalsetesse raamidesse, on pettumisvõimalus väiksem

*Kui tingimata soovite ennast kaaluda, tehke seda kindlal päeval kord nädalas, sest kaal muutub hüppeliselt

*Te ei pea loobuma ðokolaadist või muust meelistoiduainest “nüüd ja igavesti”, vaid võite selle tarbimist piirata või viia maiustamise puhkepäevale

*Katsuge mitte tekitada seoseid söömise ja tegevuse vahel (enamasti TV vaatamine või lugemine), kuna siis hakkab tegevus välja kutsuma nn valenälga, mil pole tühja kõhuga midagi ühist

*Oleks hea, kui teie uus eluviis ei keskenduks mitte niivõrd kehakaalule, kui tervisele ja heale enesetundele

*Olgu teie kehakaal milline tahes, olge selle isand. Ärge laske tekkida olukorda, kus kehakaal hakkab teie elu hakkab määrama.

Maire Suitsu

 

Uued retseptid

Grillkala suvise murulaugupesto ja röstsibulaga

Kalaroad
Grillkala suvise murulaugupesto ja röstsibulaga