8 organismi superpuhastajat

Pole parimat aega organismi puhastamiseks kui aasta algus, mil soov end värskendada nii seest kui ka väljast on suurem kui muidu. Organismi puhastamine ei ole järjekordne dieet, vaid võimalus igapäevaselt oma toidulauda korrastades vanadest jääkidest lahti saada. Toome sinuni kaheksa parimat hea enesetunde tagajat!
Toores toit
Esimene lihtne viis oma kõhtu seestpoolt küürida on tarbida ohtralt toorest toitu. Selleks sobivad hästi nii toored juurviljad, toorsalatid kui ka värsked mahlad. Töödeldud toit kaotab suure osa oma toiteväärtusest, samal ajal kui näiteks igapäevane toorsalatite söömine tõstab veres foolhapete, C- ja E-vitamiini, kasuliku antioksüdandi lükopeeni ja alfa- ning beetakaroteeni taset. Aedviljade söömine annab kehale vajalikke kiudaineid, mis kiirendavad toidu liikumist sooles ja ennetavad võimalikku kõhukinnisust. Kõhule teevad eriti head kurk, kapsalised, spinat, kabatšokk, lehtsalat jpt. Salateid valmistades tasub lisada hulka ka sellerit, küüslauku, sibulat ja porrut, mis panevad kõhu seestpoolt suisa läikima. Toidu tegemiseks kulub seejuures maksimaalselt viis minutit!
Vesi
Organismi puhastamisel ei saa kuidagi mööda vaadata veest. Just veest ja mitte limonaadist, kohvist või alkoholist. Vee esmane funktsioon on keha tasakaalu hoidmine, sh on vesi vajalik rakkude ja organite tööks ning ainevahetuse tagamiseks. Kui oled parajasti sellel lainel, et sööd tervislikult, on vesi hädavajalik, kuna aitab kehast kahjulikud jääkained välja uhtuda. Organismi puhastamise eesmärgil joo päevas vähemalt kaks liitrit vett, seejuures alusta hommikuid ühe klaasi veega, mis äratab ainevahetuse üles. Seedetegevusele aitab kaasa ka näiteks teelusikatäie õunaäädika lisamine hommikusse joogivette. Kui vee joomine on piinarikas, pane kannu kurgi-, apelsini- või sidruniviile.
Roheline tee
Roheline tee paneb ainevahetuse 4% kiiremini tööle, kui lasta teel vaid mõni minut tõmmata. Eksperdid soovitavad päevas juua lausa viis tassi rohelist teed, sest peale ainevahetust soodustava toime on roheline tee ka võimas antioksüdant, mis aitab ennetada vähki ja alandada kolesterooli ning vererõhku. Peale rohelise tee aitavad organismi puhastada ka näiteks apteegitilli-, kibuvitsa-, kadakamarja-, kummeli- ja saialilletee.
Spargelkapsas
Spargelkapsas ehk brokoli on võrreldes oma sugulase lillkapsaga kõhule kordi kasulikum. Annab vähe kaloreid ja on hea seedida, mistõttu tasub seda aasta algul ohtralt tarbida. Tänu kiudainete rohkusele täidab spargelkapsas ka hästi kõhtu ega lase muid asju liigselt tarbida. Vitamiinidest annab spargelkapsas rikkalikult A-, C- ja K-vitamiini. Organismi puhastamise eesmärgil võib spargelkapsast süüa nii toorelt kui ka hautatud kujul, võis praadimine aga unusta siiski ära.
Kapsas
Jõulune hapukapsas söödud, asu nüüd peakapsa kallale muul moel. Praadimise asemel söö seda pigem toorelt või kergelt töödelduna, sest kapsa parimad omadused ilmnevad just toorel kujul. Jättes kõrvale kasuliku C-vitamiini, on kapsas üks paremaid soolepuhastajaid tänu kiudainete suurele sisaldusele. Valmista riivitud kapsasalat kerge õlikastmega, mis mõjub justkui soolte harjamisena seestpoolt. Lisaks on kapsas kasulikku tetroonhapet, mis ei lase süsivesikutel rasvaks muutuda. Kes ei pelga kapsamahla, võiks puhastamise eesmärgil päevas ka seda klaasikese juua.
Quinoa
Lõuna-Ameerikast pärit quinoa pakatab kasulikkusest ja on kerge valmistada. Üks tassitäis quinoa't sisaldab kaheksa grammi proteiini ja viis grammi kiudaineid. Lisaks saab teradest organismile vajalikku rauda, tsinki, seleeni ja E-vitamiini. Sel moel aitab quinoa nii puhastuda, kaalu kontrollida kui ka alandada südame-veresoonkonnahaiguste ja diabeediriski. Peale quinoa söö ka amaranti, hirssi ja pruuni riisi.
Oad ja muud kaunviljad
Kuna detsember möödus paljudel liha söömise tähe all, võiks jaanuari pühendada pigem taimetoitlusele. Oad on hea aseaine, kuna täidavad kõhtu tervislikult. Erinevalt rasvasest sealihast alandavad oad kolesteroolitaset, tasakaalustavad vere suhkrusisaldust ja alandavad kõrget vererõhku. Kõhutäitmisele aitab kaasa ka kõrge kiudainesisaldus. Tavaliste aedubade kõrval tasub süüa teisigi kaunvilju, oma koht võiks toidulaual olla ka läätsedel.
Täisteraviljad ja seemned
Kõiksugu teralised ja seemned on kiudaineterikkad, sisaldades seejuures kahte tüüpi kiudaineid, mis sooled seestpoolt puhtaks küürivad. Peenleiva asemel eelista täisteraleiba ja ka teiste jahutoodete puhul ürita valida täisteratooteid. Kõhule on eriti kasulik süüa otra, maisi ja tatart. Seemneid ja pähkleid süües eelista maitsestamata seemneid, mis on soolamata ja suhkrustamata. Poevalikust tasub kindlasti krõbistamiseks valida kõrvitsa- ja päevalilleseemneid, aga pea nendega kõrge kalorsuse ja rasvarohkuse tõttu piiri.
Lase organismil puhata ja väldi:
  • suhkrurikkaid toite
  • piimasaaduseid
  • alkoholi
  • kohvi ja kofeiinirikkaid jooke
  • gaseeritud jooke
  • praetud toite
  • valgest jahust valmistatud toite
  • liigset soola
  • konserve
  • salatikastmeid ja majoneesi
Ajakiri Naised
MINU HINNE
KOMMENTAARID
Lisa kommentaar
Nimi:
Sisu:
Lisa