Miks me sööme jaburalt palju?

Autor: Merilin Truusa
Inimesed söövad tihti tublisti rohkem kui vaja oleks. Aga miks see on nii ja kuidas seda vältida?
USA-s elab üks professor nimega Brian Wansink, kes tundub raputavat meie igapäevast arusaamist söömisest nii, et me seda endale tunnistadagi ei julge. See mees on eksperimenteerinud näiteks kinokülastajatele erineva suurusega pakendites popcorn'i pakkumisega ja näidanud, et suurema topsi saanud inimesed sõid tervelt 45.3% rohkem kui väiksema topsi puhul. Ka juhul, kui pakutud popcorn oli 5 päeva vana ega maitsenud enam hästi, sõid suurema totsiku võtnud seda ikkagi 33.6% rohkem.
Teises eksperimendis kasutati harilikke ja end "salaja" täitvaid supitaldrikuid ning tulemusena sõid täituvatest taldrikutest söönud inimesed täiskõhutunde saavutamiseks 73% enam suppi. Hämmastav, kas pole?

Toiduainete jagunemise "taldrikureegel" tundub seega mõistlik küll, kuid ainult siis, kui taldrik on mõistliku suurusega, mitte hirmsuur. Põhjus selles, et suurel taldrikul tundub normaalne portsjon väike ja tõstetakse ette visuaalselt sobiv kogus, aga üle kaaludes selguks, et see on selge liialdus. Ka soovitatakse kasutada vanemaid taldrikuid põhjusel, et need on väiksemad. Täiskõhutunnet ei saa usaldada... või kui, siis ehk ainult juhul, kui süüakse aeglaselt ja kauem, kui meil selleks harilikult aega on. Siis saabuks täiskõhutunne "õigel ajal". Ja mitte ainult taldrikud ei tuleks välja vahetada, vaid ka söömisharjumused tuleks enda jaoks põhjalikumalt läbi mõelda. Seda, mida ja kui palju me sööme, ei määra mitte ainult nälja- või täiskõhutunne, vaid näiteks ka visuaalsed märgid - kui suured on meie taldrikud, kui laiad või kitsad joogiklaasid ja mismoodi on toit meie kappides ning külmikutes paigutatud.

On soovitatav mitte hoida toiduaineid klaasustega kapis, et need ei tekitaks meis pidevalt küsimust, kas oleme juba näljased ja tahaksime süüa. Inimesed söövad rohkem ka siis, kui neil on pidevalt võimalus seda teha, näiteks tasuta toit üritustel, valmis krõpsud-snäkid kodus või toit on köögis nähtaval kohal. Aga vähemasti saame me valida, mida "nähtavale" jätta - nt. puuvilju (või minu pärast kas või otseselt mittesöödavaid maitseainepurke) lihtsalt kaloririkaste või lausa kahjulike snäkkide asemel.
Liigne söömine on seega suuresti psühholoogiliste põhjustega ning on lihtsalt välditav – kasuta väiksemaid nõusid, söö rahulikult, ära hoia muul ajal toitu nähtaval.
Autor: Pisike ja pisut segi
MINU HINNE
KOMMENTAARID
Lisa kommentaar
Nimi:
Sisu:
Lisa
M&L 23.juuni 2012 16:07
mitmele see kogus mõeldud ?
Ereliukas 24.mai 2012 15:14
Ei :) hoopis minu lemmik:P:P
Tiina 12.juuni 2010 20:37
Minu lemmik!
1