Elu lihata ja saiata?

Autor: ajakiri Anne
Roheline mõtteviis säästab maailma. Rohelise söömine vabastab liigsetest kilodest ja väsimusest. Kaks kokku annavad ehk elulegi uue suuna.
Pidev väsimus ja ülekaal pole alati tingitud haigusest, vaid hoopis valede valikute tagajärg. Liha- ja vorstisaadused, saiatooted, kohv, maiustused ja rämpstoit, mis toidulaual pahatihti ülekaalus, tekitavad kehas happelise keskkonna. Happeline organism omakorda hakkab enese kaitsmiseks rasvarakke tootma. Liighappesus võib aga põhjustada ka haiglaslikku kõhnumist. Happelises organismis mõnusalt elavad pärm ja seened kasutavad oma elutegevuseks sama toitu, mida nende “peremees” ning seetõttu väheneb toidu imendumine kuni poole võrra. Inimene ei pruugi seda tähele panna, sest näiliselt sööb ta väga palju. Organismi happerikkusele aitavad kaasa stress, vähene füüsiline aktiivsus, suitsetamine ja alkohol.
USA arst Robert O. Young on pH-tasakaalu tähtsust tervisele uurinud 20 aastat ja leiab, et aluseline toit ja jook on tervise parandamisel ja kaalu kontrolli all hoidmisel võtmetähtsusega.
Kasulik või mitte?
Happelistest toiduainetest kõige ohtlikumad on suhkur (sh puuviljades sisalduv), valgest jahust valmistatud tooted ja rafineeritud või tahkestatud toiduõlid. Aluselise toidu kuningateks on
  • idud
  • noored taimevõrsed
  • kurk
  • sojaoad
  • sojaletsitiin
  • avokaado
  • spinat
  • paprika
  • rukola salat
  • kapsas
  • seller
  • lehtsalat
  • merelist päritolu taimed
  • ingver
  • redis jne.
Paha ei tee ka rabarber, hernes, kaalikas, artišokk, suvikõrvits ja murulauk. Kahjuks on enamik maitsvaid puuvilju happelised. Vaid laim, sidrun, greip, kookospähkel ja hapu kirss on kergelt aluselised. (Külmpressitud) õlidest on veidi aluselised oliivi-, kookos-, avokaado-, linaseemne- ja tursamaksaõli. Ürdid ja enamik vürtse sobivad väga hästi salateid maitsestama. Pudrusõpradel on hea teada, et edaspidi võiksid nad oma valiku teha quinoa, speltanisu ja tatra seast. Maiustamiseks sobivad mandlid, seesami- ja kõrvitsaseemned. Piimaarmastajad peaksid pH-dieeti järgides vahetama lehmapiima kitse oma vastu. Rinnapiim on tugevalt aluseline, sestap on see beebile parim toit.
Toitumisharjumused verepildist
Dr Young on paarikümne aasta jooksul teinud vereteste 10 000 inimesele. Värske ja kuivanud vere proovidest on näha ilmselgeid tõendeid happelise ja aluselise toidu-joogi tarvitamise tagajärgedest. Aluselise söögivaliku puhul pole punalibled üksteisega liitunud, need on korrapärased ja ühesuurused. Happelise dieedi puhul on verelibled ebakorrapärase kuju ja suurusega ning üksteise külge kleepunud. Vere hulgas on näha palju valgeliblesid, mis üritavad kehavõõraid aineid lagundada. Fotod on nii üheselt mõistetavad, et oma verepildi nägemine saab paljude inimeste puhul elustiili muutmisel otsustavaks.
Lisaks happelise toidu ülekaalule menüüs on teiseks probleemiks keha kuivus. Enamik inimesi joob puhast vett oluliselt vähem, kui oleks soovitav. PH-dieedi järgijate loomulikuks elu osaks on puhas vesi, millesse lisatakse aluseliseks muutvaid tilku ning idudest, taimevõrsetest ja muust rohelisest toorainest toodetud pulbrit, mis annab kehale täiendavat kosutust.

“Inimesed imestavad, et on võimalik olla kogu aeg terve.”

Eric Gammals (37), lektor ja pH-elustiili järgija:
Eric tegi edukat karjääri Elcoteqi kvaliteedimänedžerina, kuid tunnustusest hoolimata tema tervis halvenes. Enda sõnul oli ta tüüpiline ülekaaluline ärimees. Eric proovis erinevaid dieete, sealhulgas Zone’i ja veregrupi oma, kuid tulemused ei olnud piisavalt head. Tööreisil USAs kohtus ta mehega, keda pidas välimuse järgi 50aastaseks. Kui hiljem selgus, et tegemist oli 75aastase vanahärraga, tekitas see Ericus motivatsiooni leida täiusliku tervise valem.

Kuidas alustasid?
Juhtusin kolm aastat tagasi lugema Robert O. Youngi raamatut pH-tasakaalu teooria kohta. See muutis mu edaspidist elu. Kaalusin tol ajal juba 105 kilo ja hakkasin viivitamatult raamatus kirjeldatud põhimõtete järgi toituma. Tundsin kohe, et energiat tuleb juurde ja tunnetasin, kuidas uus toiduvalik mu enesetunde väga heaks teeb.

Mida sa sööma hakkasid?
Sõin juba enne muutust palju värsket juurvilja ja vitamiine. Ma ei ostnud juba paar aastat valmistoite ega soojendanud neid mikrolaineahjus. Sellest hoolimata oli muutus suur. Mu naha välimus paranes, kaal langes ja silmad muutusid säravaks, magasin paremini. Otsustasin soovitusi peensusteni järgida, sest mulle see sobis. Kõigepealt tegin läbi kahenädalase puhastuskuuri köögiviljadest, idudest ja muust rohelisest kraamist tehtud joogi abil. Alustasin suvepuhkuse ajal – see tegi asja lihtsamaks. Pärast nelja nädalat olin 10 kilo kergem. Ma ei kasutanud alguses Innerlighti valmistooteid ja seetõttu kulutasin oma köögiviljajoogi blendimisele paar tundi päevas.

Mida su töökaaslased ja lähedased suurest pöördest arvasid?
Mul ei olnud ses suhtes üldse hirmu. Tegin oma šeigi, läksin tööle ning ütlesin kolleegidele, et see on üks kasulik jook. Emaga oli siiski väike arusaamatus, aga mul õnnestus selgitada, et asi ei ole tema valmistatud toidus, vaid johtub mu uutest valikutest. Praegu söön ma perekondlikel koosviibimistel siiski seda, mis laual. Algul oli teatud toitude sõltuvusest vabanemiseks parem dieeti rangelt järgida, praegu ei ole see probleem. Siiski tunnen näiteks pärast liha söömist, et energiatase kohe langeb, olen isegi haigeks jäänud. Õnneks valmistatakse ka mu peres nüüd rohkem salateid ja pakutakse kala. Sõpradega grillides kasutame toormena juurvilju ja kala, ka sojatooteid on võimalik kuumadel sütel küpsetada
.
Su päevane kaloraaž peab köögivilja-smuutist toitudes üpris madal olema?
Ma ei ole kunagi kaloreid arvestanud, aga arvan, et söön tegelikult päris palju. Kasutan toidu valmistamisel erinevaid õlisid, kokku kulub umbes üks detsiliiter päevas. Lisaks sellele söön neli kuni kuus avokaadot, palju energiarikkaid seemneid ja pähkleid. Väldin suhkrut ja süsivesikuid.

Kas sellise toiduvaliku puhul jõuab veel sporti teha?
Ma usun, et sellise toitumisega saab olla füüsiliselt palju aktiivsem ja tugevam. Mina harjutan ashtanga ehk powerjoogat. Tean, et maailmas on edukaid atleetvõimlejaid, kes on saavutanud oma vormi just pH-keskset toiduvalikut järgides.

Kust saad orgaanilist toitu?

Alguses ostsin kogu vajamineva tooraine turult ega jälginud selle päritolu. Nüüd hangime toitu mahetoodangu hulgimüügifirmast. Tänu suurele kliendiringile on ökoloogiline toit isegi odavam kui supermarketikaup. Igapäevane kraam peaks olema lihtsalt kättesaadav. Kui miski on keeruline, siis tekib kohe ettekääne, et see lõpetada. Meil on külmkapis alati avokaadot, kurki, brokolit, sellerit ja muid köögivilju.

Kas valmistad vahel ka sooja toitu?

Me ei kasuta otse külmkapist võetud toitu, vaid laseme sel toatemperatuuril seista. Jahedat rooga peab organism üles soojendama ja kuuma toitu jahutama – mõlemal juhul kulutab keha energiat. Parim toidutemperatuur on 36 kraadi. Kasutame kokkamisel palju idamaiseid vürtse, sealhulgas tšillit. Salatid võivad tänu maitseainetele olla väga põnevad. Mulle on väga tähtis võtta põhitoidule lisaks ka toidulisandeid.

Mida sa teistele oma kogemuse põhjal soovitaksid?
Sageli küsitakse, kuidas käituda, kas on parem oma valikut varjata. Ma arvan, et ühed peavad olema liidrid ja andma eeskuju ning teised peavad seda eeskuju saama. Mina tegin järsu muutuse, see sobis mulle, aga paljude puhul on parem alustada tasa ja targu. Mitte juua kohe kolm-neli liitrit rohejooki päevas, vaid poole liitri kaupa päevas ja suurendada kogust, kuulates oma keha tagasisidet. Sageli kaob pärast rohejoogi joomist isu happeliste toitude ning kohvi või šokolaadi järele.

Kas toiduvaliku muutmisest on abi krooniliste haiguste põdejatele?
Robert O. Young on käsitlenud oma raamatus diabeeti, sest suhkruhaigus on väga sõltuv toitumisharjumustest. Uudisteagentuur Reuters teatas hiljuti, et USA diabeediliit muudab oma ametlikke toitumissoovitusi tänu suurepärastele tulemustele, mida on andnud piima-, liha- ja süsivesikutevaba dieet. Paljud haigused tekivad keha kuivusest ja kudede ülihappesusest. Liiga vähe juues ei viida kehast välja happelisi jääke ning see loob soodsa keskkonna haiguste tekkeks.

Mida tehtud valik sulle tähendab?

See on nauding tervest kehast. Minu kaal langes 35 kilo. Tunnen ennast sama hästi nagu 19aastaselt. Ma tahan oma elu ja keha hästi kasutada. Ja kuna olen veendunud, et infot on kasulik ka teistele levitada, siis töötan ma lektori ja koolitajana. Inimesed imestavad, et on võimalik olla kogu aeg terve.
MINU HINNE
KOMMENTAARID
Lisa kommentaar
Nimi:
Sisu:
Lisa