Uudiskiri Instagram Facebook
 
Uudised ja sündmused

Ära osta neid toidukaupu, vaid tee ise! Odavam, maitsvam ja tervislikum! (+retseptid!)

Uudised ja sündmused

Ära osta neid toidukaupu, vaid tee ise! Odavam, maitsvam ja tervislikum! (+retseptid!)

Manona Paris
PrindiSoovita sõbrale
Foto: Panthermedia/Scanpix
Meie igapäevases elus on terve hulk maitsvaid roogi, mida oleme kahjuks harjunud liiga kergekäeliselt poeriiulilt haarama, andmata endal aru, et neid ise valmistades hoiame kokku suure hulga raja vahel ka kaloreid ning või9dud tohutult maitse ning vitamiinide arvelt.
Toiduajakirjanike ja kokkade Pille Endeni (Toidutare, Kodukiri), Laura Strandbergi (Nipiraamat), Ragne Värki (Naistelehe), Hele-Mai Alamaa (Pere ja Kodu), Kersti Eero (Õhtuleht) ja Manona Parise (Toidutare) soovitused:

Smuutid. Smuutid on tervislik viis kiiresti vajalik energia- ja vitamiinikogus kätte saada. Ent neid ei tuleks osta moodsate, lastetoitudest täiskasvanute snäkilauale liikunud tuubide kujul, sest viimased on taaskasutamatud ja loodusest peaaegu lagunematud.
Tee hoopis oma smuuti kodus blenderis valmis, kalla väikesesesse plastpurki (neid on palju igas kodutarvete poes) ja sul on just oma maitse järgi igatpidid keskonnasõbralik söögike kaasas. Lisaks – pea meeles, et poesmuutides on sageli suhkruga või liiga suhkrurikaste koostisainetega liialdatud.

RETSEPT: Troopiline porgandismuuti

Pestod. Poepestodel napib sageli maitset või on nad haledalt ülesoolatud. Lisaks on valmistootel sees lisandeid, mida sealt ei ootaks – nagu näiteks kartulihelbed. Basiilikut ja muud aromaatset aga napib.

RETSEPT: Klassikaline pesto

Salsad. Hea salsa on särtsakas, värske ja värskendav. Poesalsa on sageli lõputu säilivusajaga, täis kummalisi e-aineid ning värskusest üsna kaugel. Heaks salsaks läheb sul tegelikult vaja tükeldatud tomateid, või tomatipüreed, meelepäraseid ürte, veidi sibulat-küüslauku – paprikat ning pisukest haudeaega.

RETSEPT: Salsa roja ehk punane Mehhiko kaste

Müslid. Isetehtud müsli on kordades tervislikum, sest enamasti on poekaubas tervisemärkest hoolimata ikkagi liiga palju suhkrut ja liiga vähe maitset. Ka saab kodus timmida maitset just sulle sobivate maitseainete ning pähklite-seemnetega. Müsli valmistamine pole keeruline ning tulemus säilib õhukindlalt suletud anumas mitu nädalat.

RETSEPT: Seemne-pähklimüsli kookosõliga

Lihamarinaadid. Liha-kana-šašlõkimarinaadi tuleks kindlasti ise teha, et pääseda soola-stabilisaatorite-värvainete-maitsetugevdajate pillekraarest.

RETSEPT: Sidruni-ürdimarinaad grill-lihale

Jogurtid. Osta maitsestamata jogurt ning lisa endale meelepärased lisaained marjade või moosi näol. Moos muidugi keeda ise. Maitsestatud jogurtid on enamasti väga üle suhkurdatud. Eriti ettevaatlik peaks olema selliste jogurtite pakkumisel lastele, sest nii võib kergesti saada alguse suhkrusõltuvus „tervisliku“ jogurti sildi all.

RETSEPT: Vahemere päike ehk jogurt pähklitega

Jõubatoonikesed, kaeraküpsised. Koosta endale oma küpsised. Neid on lihtne teha, tuleb soodsam ning väga palju maitsvam. Lisaks tagame, et omatehtud kaerabatoonikesed tööle võtnud kolleegist saab sellel päeval kontori populaarseid isik.

RETSEPT: Krõbedad kaeraküpsised kookosega

Kartulisalat/rosolje. Tahaks loota, et meie kultuuriruumis legendi staatuse saanud jutukesed on valed, kuidas kauplustes sunnitakse personali säilivustähtaja ületanud salatitest koort välja pesema, et siis uues kastmes toode taas müüki paista. Ent... Paraku seda ikka veel juhtub.
Kui sulle üsna kaloririkkad kooresalatid ikka tõesti nii väga maitsevad, siis tee nad ise endale valmis. Tead täpselt, mis sisse läheb, kastmel pole sinu jaoks ebamäärast maiku ning säilivus saab igal juhul pikem. Nipp – kui tahad rosoljet või kartulisalatit kauem hoida ja tööle kaasa võtta, siis tee endale purgisalat. Selleks võta kena korralikult suletav purk, vala salatikaste põhja ning otsa lao muud kostisained. Enne söömist keera salatipurk lihtsalt peapeale ja siis sega läbi.

RETSEPT: Vana kooli rosolje

Salatikastmed. Poekastmed on veidra koostise ja maitsega, ning sageli üsna kulukad ning pungil säilitusainetest. Ka on neisse lisatud laiale sihtrühmale meeldimise nimel liiga palju suhkrut. Lihtsa vingereti oskab igaüks ise kodus valmis teha – veidi oliivõli, äädikat (või sidrunimahla), maitse järgi soola ja pipar ning valmis ta ongi!

RETSEPT: Mahedam salatikaste

Ahju(grill)kana. Jah, tundub, et pole midagi lihtsamat, kui õhtul haarata supermarketis kanake hõlma ja nosima hakata. Ent ise kana ahju pannes hoiad kokku nii raha kui ka aega. Korralikult läbiküpsetatud kana peab külmikus vastu kuni neli päeva. Viimaks saad kana karkassist endale kenakese supi keeta.

RETSEPT: Ahjukana köögiviljadega

Uued retseptid

Tomatipirukas sinihallitusjuustu ja röstsibulaga

Pirukad ja pitsad
Tomatipirukas sinihallitusjuustu ja röstsibulaga