Uudiskiri Instagram Facebook
 
Uudised ja sündmused

Söö julgelt suitsukala, see on sulle hea

Uudised ja sündmused

Söö julgelt suitsukala, see on sulle hea

Toidutare
PrindiSoovita sõbrale
Foto: Panthermedia/Scanpix
Kala on kasulik, eriti oomega-rasvhapetest rikas punane kala. Ent kas ka siis, kui see kalake on läbinud suitsu ja soolamisprotsessi? Toidutargad rahustavad - on küll - kuniks sa seda liiga palju ei söö.
Punast kala saab suitsutada kuumal ja külmal moel.  Mõlemad annavad sellele omamoodi tekstuuri ja maitse, edastab BBC Food.

Kalade suitsutamise protsessist on hästi kirjutanud Vladislav Koržets ajakirjas Kalale: Kuumsuitsu meetodil küpseb kala läbi, temperatuur ulatub 140 kraadini. Külmsuitsu meetodi korral tuleb kala enne soolata ning suits on nagu soe suvepäev, ulatudes kõige rohkem 40 kraadini. Suitsuperiood on aga pikk, ulatudes nädalani. Külmsuits sobib rohkem rasvasematele kaladele. Olemas on ka soesuits, kus suitsu temperatuur jääb saunalava mugavustsooni ehk 80 kraadini. Ka seal on vajalik kala eelnev soolamine võimaliku roiskumise ennetamiseks. Loe ise rohkem SIIT!

Kasulikud numbrid

Kuumsuitsulõhe on väga proteiinirikas, 85 grammi kaaluvast portsjonist on seda 22 grammi.  Samas on tegu üsna soolase palakesega, soola on mainitud koguses 1,8 grammi, mis on 30 protsent UKs soovitatust. Lõhe on ka väga rasvarikas, suitsutatud kuju on selles koguses 7,5 grammi küllastumata rasva, mis sisaldab ka oomega-3 ning umbes 1,6 grammi küllastunud rasva.

Külmsuitsulõhe on toitumisandmetelt üsna sarnane, proteiini on 85 grammis 19. Rasva on on portsus 8,6 grammi, sellest 1,8 grammi küllastumata rasva. Soola on aga oluliselt enam, ulatudes 2,5 grammini, mis on üle 40 protenti soovituslikust normist.

Nii külm- kui ka kuumsuitsutatud lõhe on väärt B-vitamiini allikad, mis on vajalik energiataseme ülalhoidmiseks. Seleen aitab immuunsüsteemil toimida ning rakkudel uueneda. D-vitamiin aga omastada kaltsiumi ning toetab samuti immuunsüsteemi.

Portsjoni suurus

Ühendkuningriikides toonitatakse, et kui toorena on soovituslik lõhe kui rasvase kala ports peopesa suurus ehk 145 grammi, siis suitsuga töödeldult tuleks see soola tõttu poolitada, ehk hea olekski mitte ületada 85 grammi piiri.

Eesti soovitused piiritlevad väga rasvase kal anagu lõhe puhul portsjoni 30 grammi ehk tikutopsi mõõduga. Päevas ei tohiks süüa üle nelja portsjoni (egk 120 grammi) rasvast kala. Parem kui neid portse oleks kaks ehk 60 grammi.

Ohtlik kala?

Suurbritannias soovitatakse mere üldise saastetaseme tõusmise tõttu piirduda lõhe söömisel paari portsuga nädalas.

Kuna Euroopa Toiduohutusamet (EFSA) vähendas toiduga saadava dioksiinide ohutut kogust, siis Eestis hinnatakse Läänemere kala tarbimissoovitused hetkel uute andmete valguses üle.  Eestlaste peamine dioksiiniallikas ongi Läänemere kala.  

Rasvaste Läänemere kalade puhul tuleb arvestada, et üht kalaliiki ei tasu süüa rohkem kui kolm korda nädalas ja kaks portsjonit korraga ‒ mitte üle 300 g üht liiki kala nädalas.

Abiks on, kui fileerid ja eraldad kalanahad Läänemerest püütud lõhelt ja teistelt suurematelt rasvastelt kaladelt.


KOMMENTAARID

Keelekratt 30.nov 2018 13:28
Õige on öelda Ühendkuningriik, mitte Ühendkuningriigid.
1
Lisa kommentaar

Uued retseptid

Magus-hapu sealiha paprika ja ananassiga

Sealiha
Magus-hapu sealiha paprika ja ananassiga